Abstract
Hovedoppgaven analyserer noen tolkninger av tre malerier av den toskanske kunstneren og dominikanermunken Fra Giovanni da Fiesole, kalt Fra Angelico (1395/1400-1455). De tre maleriene er San Marco altertavle (ca. 1438-1443), Madonna delle Ombre (ca. 1450-1452) og Bebudelsen (ca. 1450-1452) som ble malt for observantermunkene i dominikanerklosteret San Marco i Firenze. San Marco altertavle er malt med tempera på treplate og stod på klosterkirkens høyalter, nå i klosterets museum. Madonna delle Ombre og Bebudelsen er fresker og er begge in situ i klosterets dormitorium. De befinner seg henholdsvis i dormitoriets østlige og nordlige korridor.
Sentralt i oppgaven står tolkninger som er gjort av de tre kunsthistorikerne Julian I. Miller, George Didi-Huberman og William Hood. Disse ble skrevet på slutten av 1900-tallet og gir et bilde på hvor forskningen på Fra Angelico befant seg på slutten av dette århundre. En nærlesning av andres tolkninger bidrar først og fremst med å påvise ulikheter som finnes innenfor den kunsthistoriske forskningen på Fra Angelicos malerier. Videre vil en slik lesning bidra til å få undersøkt holdbarheten av tolkningene, samt at det viser at det kan finnes flere meningsbærende nivåer i et maleri i tillegg til de som allerede er fremmet i forskningslitteraturen.
Oppgaven er delt i seks kapitler. Første kapittel er en introduksjon til Fra Angelico og hans miljø. Her gis et innblikk i Fra Angelicos liv og virke, dominikanerordenen og observantergrenen som han tok del i som både munk og kunstner, samt San Marco klosteret. I andre kapittel gis en presentasjon av oppgavens tre kunsthistorikere. Dernest følger oppgavens tre hovedkapitler, hvor hvert kapittel har sitt utgangspunkt i et av de tre maleriene og de tolkningene som er gjort av dem i rekkefølgen San Marco altertavle, Madonna delle Ombre og Bebudelsen. Oppgavens sjette og siste kapittel er en kort avslutning.