Abstract
Sammendrag
Mastergradsoppgaven En analyse av Thorolf Holmboes Sjøfugl gjør en grundig
undersøkelse av illustrasjoner og tekster i praktboken Sjøfugl av Thorolf Holmboe fra 1896.
Boken relateres til Holmboes samtids kunstneriske og åndelige miljø. Spesiell vekt er lagt på
forbindelsen mellom Norden/Norge og Tyskland i 1890-årene, og oppgaven påviser at dette
forholdet har vært tettere enn tidligere antatt. Thorolf Holmboes sterke slektskap med fransk
art nouveau er hittil tatt som en selvfølge. Oppgaven påviser at Sjøfugl er et Gesamtkunstverk
i pakt med datidens kunstneriske og litterære idealer, jugendstil og symbolisme. Gjennom
analyser av forholdet mellom bilde og tekst, viser oppgaven at det kunstneriske slektskapet
med tysk, romantisk billedkunst og lyrikk er sterkere enn tidligere antatt, og at tilgangen
på inspirasjon fra fransk symbolisme kan ha kommet via en svært aktiv kulturutveksling i
hovedsak mellom Norden/Norge og Tyskland.
Til tross for at Holmboe er en del av en internasjonal bevegelse og beveger seg i takt
med den, greier han å gi den nye stilen et selvstendig, norsk uttrykk i Sjøfugl.