Sammendrag
SAMMENDRAG : TEDDY RØWDE
MALERIER 1940 - 1953
Teddy Røwde, (1911-1994) norsk billedkunstner, var yngste datter av gründer og industrimann Peter Mathias Røwde og grunnlegger av Viking Gummivarefabrikk. Hun vokst opp med kunst rundt seg og kun 17 år gammel ble hun elev ved SHKS i 1928 og kunstakademiet under Axel Revold i årene 1929 - 31 og senere fikk hun privatundervisning av Per Krohg.
Mange billedmotiv er hentet fra reiser i USA og Ungarn som hun videreformidlet i sitt kunstnersinn og utarbeidet i atelieret i Slemdalsveien i Oslo. Fremmede og eksotiske sjangermalerier med motiver fra afroamerikanernes kvartaler i New Orleans ble skildret i en naivistisk og særegen malestil, ofte i miniatyrformater.
I landskaps bildene går hun tett inn på motivet, beskriver planter og naturen i et maur- perspektiv med en detaljert og elegant utarbeidelse av overflaten. Ved hjelp av en tidkrevende maleteknikken, opparbeidet hun formen ved å bruke tette og små pastose malerstrøk i en harmonisk koloritt med ulike valører. Overflaten kan minne om emalje og broderi som gir en ornamental virkning.
De mange små barneportrettene viser at kunstneren hadde en særegen medfølelse for og blikk for modellen. De små naive figurmaleriene fra 1953 forteller om hennes møte med storbyen New York og de underlige figurene får en til å undres om Teddy Røwde ser modellene med et humoristisk blikk for hennes kunstneriske uttrykk synes å ha blitt finslipt med en pastellfarget og lysere palett.
Mot slutten av sitt kunstneriske virke, utarbeidet hun et mer abstrakt formspråk og igjen hentet hun inspirasjon tilbake i kunsthistorien, fra Paul Klee- som hun koblet sammen med sitt eget uttrykk i de små miniatyrene fra Mexico i 1964.
Jeg ønsket å ta utgangspunkt i maleriene til Teddy Røwde fra hennes tre separatutstillinger i: 1940, 1947 og 1953 og undersøke et utvalg av bildene fra
de ulike sjangerne og billedkategorier for å systematisere, analysere og tolke kunstverkene. Ved å se på hva og hvem hun hadde fått sin inspirasjon fra av eldre eller samtidige malere og hvordan det kom til uttrykk i hennes egen maleteknikk. Jeg ønsket å bli bedre kjent med Teddy Røwdes malerier ved å undersøke kunsten opp mot samtidens resepsjonshistorie for å plassere verkene inn i et kunsthistorisk perspektiv i forhold til tiden og resepsjon, som viste at kunstneren var ”en sjelden blomst” med en berettiget plass i norsk kunstliv i 1940-1953.
***