Abstract
Oppgaven undersøker lampene som Bull angivelig skal ha tegnet for Nationaltheatret, Historisk Museum og den gamle Regjeringsbygningen (i dag Justisdepartementet). I tillegg til lampene og de interiørene de var tegnet for, har jeg undersøkt forholdene i forbindelse med arkitektkonkurransen og byggeprosessen som førte til at det ble besluttet å bruke elektrisk lys i de tre bygningene.
Det var bestemt at Nationaltheatret skulle ha elektrisk lys allerede fra arkitektkonkurransen ble utlyst i 1889. Det var den store brannfaren som tradisjonelt har vært knyttet til teaterbygninger som var avgjørende for valget av elektrisk lys. Undersøkelsen viser at lampene i teatret ikke er tegnet av Henrik Bull, men isteden innkjøpt fra en større lampeprodusent i Tyskland i 1898. Belysningen i Nationaltheatret er typiske representanter for serieproduserte lamper fra sentral- Europa i perioden.
Da arkitektkonkurransen for Historisk Museum ble holdt i 1890 var det bestemt at museet ikke skulle ha noen form for kunstig belysning. Lysekronene i Historisk museum ble tegnet av Henrik Bull på et senere stadium av byggeprosessen. Det var Christiania Glasmagasin som leverte kronene i februar 1903. Siden Høvik Verk og Lampefabrikk var eid av Christiania Glasmagasin tyder alt på at de er laget der. Lampene er utført i Henrik Bulls kjente blanding av dyreornamentikk og tysk/østerisk Jugendstil. Selv om lampene er tegnet som elektriske lamper, er det flere ting ved deres formgivning som røper at de er inspirert av gassarmaturer og lysekroner fra middelalderen.
I arkitektkonkurransen for den gamle Regjeringsbygningen som ble holdt i 1887 var det bestemt at bygningen skulle belyses elektrisk. Etter en utredning fra 1890 ble saken satt i bero frem til 1904. Lampene ble tegnet av Henrik Bull og levert av Christian Wisbech metallvarefabrikk og Christiania Glasmagasin/ Høvik Verk og Lampefabrikk i januar 1906. I disse lampenes kan en se et nytt og forenklet formspråk som kan være en påvirkning fra Tyskland, Østerike og Skottland. Det interessante ved disse lampene er at de viser hvordan Henrik Bull benytter den nye friheten som det elektriske lyset innebar for formgivningen. Den enkle utformingen der synlige ledninger er en viktig del av utformingen, viser at disse lampene var avantgarde også i europeisk sammenheng.