Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:35:23Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-01en_US
dc.identifier.citationGulljord, Hanne Gudrun. Guerrillero Heroico. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24502
dc.description.abstractFotografen Alberto Diaz Gutiérrez (1928-2001), bedre kjent som Alberto Korda, tok i 1960 et snapshot av Ernesto ”Che” Guevara de la Serna (1928-1967). Korda ga senere dette portrettet tittelen Guerrillero Heroico. Portrettet blir omtalt som vår tids mest reproduserte fotografi. Denne oppgaven behandler den visuelle kulturen som har oppstått rundt dette fotografiet, og tar i den sammenhengen utgangspunkt i de historiske kontekstene som synes medvirkende til at Guerrillero Heroico forflytter seg kulturelt og geografisk. Den teoretiske og metodiske innfallsvinkelen ligger innenfor feltet visuell kultur, nærmere bestemt i W.J.T. Mitchells bok What do pictures want? The lives and loves of images. Oppgaven har to deler, del I redegjør for Mitchells standpunkt og forståelse av visuell kultur. Her vektlegges begrepene image, objekt og media. Videre presenteres hans forståelse av idolatri og ikonoklasme, og hvordan han betrakter menneskers relasjon til image/picture som et affektivt forhold. Det er i denne sammenhengen han presenterer forståelsen av at man forholder seg til bilder innenfor et utvidet felt av visuell kultur som om de skulle vært levende. Han skifter således fokus til hvordan bilder inngår i sosiale og symbolske konstruksjoner. Mitchell gjør en sammenstilling av begrepene idol, totem og fetisj og revurderer disse innenfor hans forståelse av hvordan man relaterer seg til de visuelle aspektene ved kulturfeltet. Videre presenteres Mitchells begrep om media, som han forstår som både materiell og sosial praksis. Del II gjør en lesning av den visuelle kulturen omkring Guerrillero Heroico i en historisk kontekst opp mot Mitchells begreper. Mitchell anser ikonoklasme for å være en kreativ handling, hvilket innebærer at idet et idol blir ødelagt, vil det gjennom sosiale settinger dannes et nytt bilde av idolet som ødelagt. Denne oppgaven forsøker å se henrettelsen av Che som en ikonoklastisk handling, en som gir rom for Guerrillero Heroico Kordans portrett til å innta rollen som symbolsk senter for den visuelle kulturen som knyttes til dette fotografiet og til Che Guevara. Videre legger oppgaven frem historien om hvordan Alberto Karda tok fotografiet, og for de historiske sammenhengene hvor dette bildet først opptrer på og utenfor Cuba. Den fotografiske praksisen på Cuba i revolusjonens tidlige år drøftes som en av rammene hvor dette fotografiet har sitt utgangspunkt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleGuerrillero Heroico : Alberto Kordas fotografiske portrett av Che Guevaraen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-09-24en_US
dc.creator.authorGulljord, Hanne Gudrunen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gulljord, Hanne Gudrum&rft.title=Guerrillero Heroico&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25926en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103199en_US
dc.contributor.supervisorØivind Lorenz Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.bibsys102102430en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24502/2/113xHELE.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata