Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 86-105 of 195
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvilke faktorer som påvirker elevers holdninger til matematikk gjennom skoleløpet. Inspirasjon til oppgaven er hentet fra studien «Me and Maths», som er gjennomført ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)The main purpose of this thesis is to give stakeholders in science education access to information that might help improve school science for future learners, especially by focusing on results that might be helpful to ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)This thesis investigates how students negotiate identity in school science discourse when working with representations. This thesis is written as part of the REDE-project, which conducts research on the use of representations ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne oppgaven er å undersøke validitetsbetraktninger og refleksjoner lærere har knyttet til gjennomføringen av muntlig eksamen i matematikk ved videregående skole. Problemstillingen jeg tar utgangspunkt i er: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Flere internasjonale undersøkelser peker på norske elevers svake algebrakompetanse som det største problemet i norsk skolematematikk. Resultatene fra TIMSS Advanced-undersøkelsen viser at norske R2-elever presterer markant ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse som tar utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2007. De norske resultatene fra TIMSS 2007 på 8. trinn viser sammenlagt ikke betydelige kjønnsforskjeller, men på enkelte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I REALFAGSDIDAKTIKK TITTEL: KAN MAN UNDERVISE NATURFAG UTEN LÆREBOK? Rapport fra et forsøk på grunnkurs, allmennfag, hvor læreboka ikke var hovedlæringsmiddelet AV: TOFT, Inger-Lise PROGRAM: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne kvalitative studien undersøker elevers matematiske kompetanse innen IKT-støttet problemløsing. I Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser (NOU 2015:8) ble det ytret et ønske om at norske matematikkelever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne studien har jeg intervjuet et utvalg kinesiske innvandrerforeldre om deres refleksjoner rundt lekser i matematikk i norsk skole. De er vokst opp i en skolekultur påvirket av konfusianske verdier og et konkurransepreget ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Både utforskning og matematiske representasjoner er sentrale elementer som skal inngå i matematikkopplæringen. Målet med denne studien er å få økt innsikt i hvilke erfaringer elever gjør seg ved å aktivt bruke matematiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som tilbys elever i arbeid med ulike former for representasjoner og hvordan dette påvirker deres konseptuelt meningsdannende prosess i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Hensikten med denne studien har vært å undersøke to læreres konsoliderende praksis i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur belyser at læreres gjennomtenkte bruk av konsolideringssituasjoner er sentral for god ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)En case-studie av hvordan fire R1-elever på videregående skole resonnerer gjennom matematisk problemløsning i GeoGebra.
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Tema for denne masteroppgaven er musikk, dans og drama-elevers (MDD) motivasjon for naturfag. Dette er en gruppe elever som velger ei retning hvor de i utgangspunktet ikke kommer til å velge noe mer realfag i løpet av deres ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien undersøker hvordan kreativitet ivaretas i utforskende arbeidsmåter i naturfag ved å se på hvordan elevers kreativitet kommer til uttrykk i sammenheng med undervisning av denne typen, og hvordan en lærer ...