Abstract
Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere besvarelser av algebraoppgaver med fokus på feilsvar. Med bakgrunn i teori om algebraiske konsepter, feiloppfatninger og læringsmuligheter i algebra, letes det både etter algebraisk forståelse og ulike feiltyper blant feilsvarene for å gi et mer nyansert bilde av norske 8. klassingers algebraferdigheter, eller mangel på slike, enn det som gis i den offisielle TIMSS-rapporten. Videre blir det undersøkt i hvilke grad funn støtter opp om tidligere og parallell forskning på beslektet tematikk. Forskningsdesignet har elementer fra både kvantitative og kvalitative tilnærminger. Etter modell av koding og scoring fra TIMSS scoringsguide, men med utvidede feilsvarskategorier, kodes 277 besvarelser på nytt og resultatene presenteres med deskriptiv statistikk. Det kvalitative aspektet ligger i hvordan feilsvarene blir analysert, hvordan tankegangen bak svarene blir identifisert og hvordan nye feilkategorier blir definert. De slutningene som trekkes på bakgrunn av funn er også av en kvalitativ karakter, da en statistisk hypotesetesting viser seg vanskelig å gjennomføre. Av viktige funn har vi for det første at oppgaver som tester sentrale algebraiske konsepter som modellering, ligningsløsing og generalisering har svært høye andeler gale eller blanke svar. For det andre viser analysen av feilsvarene at det er vanskelig å identifisere feiloppfatninger, da antall ulike feilsvar er stort, og mange feilsvar synes tilfeldige som ved gjetting, noe som fører til at tankegangen bak i de fleste tilfeller er vanskelig å identifisere. Det kan synes som at vanskeligheter med å finne feiloppfatninger skyldes mangel på oppfatning om algebraiske konsepter, noe som indikerer at norske elever på 8. trinn i liten grad har lært den algebra som forventes i TIMSS. Dette sammenfattes i konklusjonen som sier at norske elever på 8. trinn viser liten forståelse for samtlige algebraiske konsepter som beskrives i denne studien. Funnene støtter også tidligere og parallell forskning som antyder at mangelfull dekning av sentrale algebraiske konsepter i norske lærebøker på 8. trinn svekker elevenes læringsmuligheter (Karimzadeh, 2014).