Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 31-50 of 195
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i PISA undersøkelsen fra 2003. Elevene fra Norge og Sveits blir delt inn etter prestasjonsnivå i matematikk. Det er på dette grunnlaget svarene fra elevspørreskjemaet blir analysert. Analysen tar ...
-
Elevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med denne kvalitative studien er å undersøk hvordan elever i geofag 1 arbeider med å sette sammen en geologisk tidslinje i klasserommet etter feltarbeid. Feltarbeid regnes som en av geofagets særegenheter. Fra ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet ved studien har vært å undersøke hvilke matematiske kompetanser elever bruker i tilnærmingen til åpne og rike oppgaver i matematikk. Det ble tatt i bruk to rammeverk for matematisk kompetanse, KOM-rammeverket til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke mulige forskjeller på elevers engasjement i matematikk når de arbeider i grupper med problemløsing på ulike arbeidsoverflater. De ulike arbeidsoverflatene som er undersøkt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Temaet i denne oppgaven er å se på elevenes forhold til matematikk i sammenheng med elevenes prestasjoner i algebra, geometri og kalkulus. Elevenes forhold til matematikk vil være avhengig av elevenes indre motivasjon. Det ...
-
Elevers forståelse av brøkbegrepet : en sekundæranalyse av TIMSS-undersøkelsen i 2003 på 8. klassetrinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne mastergradsoppgaven omhandler brøk og brøkregning. Jeg har analysert seks oppgaver i TIMSS 2003 som ble gitt til norske 8. klasseelever. For å velge ut disse oppgavene, har jeg sett på hvordan Thomas Kieren bygger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne kvalitative studien undersøker elevers kollektive matematiske resonnement i modelleringsarbeid. Å arbeide med matematisk modellering handler om å knytte matematikkfaget til virkeligheten, og tydeliggjør den praktiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I 2020 fikk Norge en ny læreplan (LK20) som blant annet la mer vekt på utforsking og problemløsning i matematiske fag for å hjelpe elevene med å utvikle deres evne til å tenke kritisk og evne til å reflektere. På bakgrunn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Problemløsningsoppgaver er oppgaver som kan løses på mange forskjellige måter. Når man forsøker å løse problemløsningsoppgaver pleier man å bruke minst én eller flere strategier. Slike strategier bruker også elever i møte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Temaet for min masteroppgave var å undersøke hvilke strategier sterke og svake elever brukte når de løste matematikkoppgaver. Det gjorde jeg ved å studere løsingsstrategier som tre sterke og tre svake elever brukte i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)I denne kvalitative studien undersøkes begrepsbilde av negative tall hos elever, et sentralt tema i grunnskolematematikk og fundamentalt for algebra. Studien har også et spesifikt fokus på rollen pedagogiske videoer kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg elevers valg av geofag i den videregående skolen og hvordan lærere kan være med på å påvirke dette valget. På bakgrunn av problemstillingen «Hvilke grunner har elever, -som allerede ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hva som karakteriserer elev-elev-interaksjoner i henhold til begrepsbruken deres i et utforskende klasserom med høy kvalitet. Studien har benyttet videomateriale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
En vurdering av vurderingen: En validitetsundersøkelse av matematikkeksamen i grunnskolen våren 2019 (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Skriftlig eksamen i grunnskolen gis til omtrent femti tusen elever hvert år, på videregående tas det også tusenvis av eksamener. Og selv om mange klager på karakterer, og mener de har fått en urettferdig vurdering, er det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne kvalitative studien undersøker elevers holdninger i matematikk knyttet til et tverrfaglig prosjekt med matematikk og kunstfag. Tverrfaglig arbeid handler om å opprette koblinger mellom ulike skolefag og til livet ...