Sammendrag
Hvordan teknologi påvirker en forestillings fremtredelsen, både direkte og indirekte –
auditivt og visuelt, og hvilke mulige konsekvenser dette får for en tilskuers estetiske opp-
levelse av en teaterforestilling er oppgavens tema. Spesifikt handler det om bruk av lyd-
system i vanlig taleteater. Walter Benjamins essay Kunstverket i reproduksjonsalderen utgjør
det teoretiske idégrunnlaget, hvor lydsystem sidestilles med filmens opptaks- og visnings-
utstyr som apparatur betraktet. Dermed havner teater i samme situasjon som filmen: Det
kommer noe mellom skuespillerne og deres publikum, om enn bare hva det auditive angår.
Det påvirker en forestillings her og nå-aspekt, samt den gjensidige kommunikasjonen
mellom scene og sal. Konsekvensene av dette undersøkes langs flere linjer som konvergerer i
følgende punkt: Lydsystemets estetisk signifikans, det vil si publikums estetiske opplevelse
av en forestilling. Nøkkelord for undersøkelsene er fremtredelse og opplevelse. Estetisk teori
legges til grunn for undersøkelsene, som i seg selv er teoretiske og til en viss grad tekniske.
Det vises til empiri i form av eksempler. Gitt det teoretiske idégrunnlagets nærhet til filmen,
vises det til likheter mellom teater med lydsystem og visse historiske utviklingtrekk ved den
klassiske fortellende filmen.
This thesis aims to explain how technology affects a performance’s appearance, both directly and indirectly, and also what possible consequences this might have for the audience’s aesthetical perception of a theater play. The focus is primarily on the use of sound system in ordinary dramatic theater. The theoretical foundation is built on Walter Benjamin’s essay ‘The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction’, in which the sound system is equated with the film’s recording- and projecting equipment. Accordingly, the theater is equated with the film: something comes in between the actors and their audience, though only concerning the auditory aspect. This influences the performance’s there- and then aspect, as well as the mutual communication between the stage and the audience. The consequences of this effect are examined along several axes. The axes converge on the following junction: the sound system’s aesthetical significance, which means the audience’s perception of a performance. Essential keywords for this examination are ‘appearance’ and ‘perception’. Aesthetic theory is the foundation for the different part of the examination, which in them selves are theoretical and to some extent technical. Empirical data is given as examples. Given the theoretical foundation of ideas’ close relation to the film, it is referred to similarities between theater with sound system and classical narrative film.