Sammendrag
Denne høsten har fem studenter fra Humanistisk prosjektsemester ved Universitetet i Oslo utført et prosjektarbeid på oppdrag fra Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF). Prosjektet har hatt utgangspunkt i relasjonen mellom Forsvaret og næringslivet, og hvordan denne kan
forbedres. Prosjektgruppen har tatt for seg soldater i Innsatsstyrken i Heimevernet og noen arbeidsgivere, og har gjennom et spørreskjema samt dybdeintervju forsøkt å finne informasjon om hva som kan forbedres i forholdet mellom soldatene, deres sivile
arbeidsgivere og Forsvaret.
Problemstillingen var: Hvilke utfordringer oppstår når Innsatstyrken i Heimevernet skal kombinere sivilt arbeid med militær trening og mulige utenlandsoppdrag eller lengre nasjonale oppdrag?
Prosjektgruppen har operasjonalisert denne gjennom å se på fire områder:
Forholdet til arbeidsgiver
Fri til trening med Innsatsstyrken
Hva soldatene mener de lærer og om dette er nyttig for arbeidsgiverne
Om soldatene får lønn under trening og hva de synes om Forsvarets godtgjørelse
Hovedvekten i prosjektet er de kvalitative intervjuene med 9 soldater og 3 sivile arbeidsgivere. I tillegg har det blitt sendt ut et kvantitativt spørreskjema på e-post.
Spørreskjemaet ble sendt ut til i underkant av 1000 soldater i fire ulike HV-distrikter, og antall svarende ble til slutt 326 respondenter. Spørreskjemaet møtte noe motstand da verken
prosjektgruppen, NROF eller HV-staben var fullstendig forberedt på konsekvensen av å henvende seg til en såpass lukket militærgruppe. Det har også vært vanskelig å få både soldater og særlig sivile arbeidsgivere til å stille opp til intervju.
Til tross for utfordringene har prosjektgruppen funnet flere elementer som kan hjelpe til med å forbedre forholdet mellom soldatene i Innsatsstyrken, deres sivile arbeidsgivere og Forsvaret.
Gjennom analysen av intervjuene og spørreundersøkelsen samt å se på den britiske kunnskapskampanjen SaBRE (Supporting Britain’s Reservists and Employers) har prosjektgruppen funnet mulige tiltak som kan overføres til det norske systemet når det gjelder
informasjon og åpenhet ovenfor arbeidsgivere.
Anbefaling til konkrete tiltak:
En bedre internettside burde opprettes der både soldater og arbeidsgivere kan finne all mulig informasjon. Dagens nettsider er for kronglete til å finne tilfredsstillende informasjon. Et godt eksempel på en slik internettside er SaBRE: http://www.sabre.mod.uk
Dersom mulig burde Heimevernet ha kontaktinformasjon om soldatenes arbeidsgivere. På denne måten kan Heimevernet sende ekstra informasjon til arbeidsgiverne. Om dette er praktisk vanskelig kan man tilby interesserte arbeidsgivere å registrere seg som ”støttende arbeidsgiver” på det forbedrede nettstedet.
Rettigheter rundt fri til trening og lønn fra arbeidsgiver bør samles. Dette kan gjøres i en folder eller brosjyre, og på det forbedrede nettstedet. Det bør være en enkel oversikt over hva soldatene har krav på av lønn og godtgjørelse, og at de har lovfestet krav på fri til trening som er lett å finne frem til.
Arbeidsgiver bør få tydelig informasjon på hva det innebærer å ha en ansatt som er med i Innsatsstyrken. Arbeidsgiver bør også få en oversikt over hva en soldat lærer i Innsatsstyrken, samt hvilke krav soldaten har i henhold til fri fra jobb og lønn. Slik informasjon kan for eksempel gis gjennom en brosjyre når den ansatte først signerer og på nettstedet.
Arbeidsgiver må også få god informasjon om hvilke fordeler det kan være for bedriften å ha en ansatt i Innsatsstyrken. ”Hobbystempelet” må bort, og arbeidsgiver må få denne informasjonen direkte fra Heimevernet. Dette kan gjøres gjennom nettsider, brosjyrer og kanskje møter med representanter fra Heimvernet eller Forsvaret.
Både soldatene og deres arbeidsgivere må få en klar plan for når Innsatsstyrken trener. Gjerne en årlig oversikt, slik at det er mulig for begge parter å planlegge fraværet i god tid.
Soldaten bør få utfyllende dokumentasjon på hva en lærer gjennom trening med Innsatsstyrken, for eksempel gjennom vitnemål og en personlig tjenesteuttalelse. På denne måten blir soldaten bevisst sin egen kompetanse. En tjenesteuttalelse bør bli utsendt automatisk ved slutten av kontraktsperioden, og tidligere dersom soldaten spør.
Det bør opprettes et felles forum der representanter fra det sivile arbeidslivet og Forsvaret kan møtes og utveksle erfaringer, problemer og behov. Dette forumet kan hjelpe partene å kommunisere bedre ved å være et møtested som formidler informasjon fra begge parter, både personlig og på nett.