Sammendrag
På oppdrag fra Sparebankstiftelsen DnB NOR har vi ved Humanistisk prosjektsemester sett nærmere på Stiftelsens synliggjøring i forhold til etniske minoriteter, og forsøksvis kartlagt mangfoldet av deres organisasjoner og prosjekter. Denne prosjektrapporten er et resultat av undersøkelser gjort over en lengre periode med hovedfokus på Osloområdet. Rapporten omhandler fire ulike deler som til sammen skal fungere som en framtidig veiledning for Stiftelsen.
Del I omhandler valg av problemstilling, metode og en presentasjon av utvalget av informanter. Vi har benyttet seg av kvalitativ metode med delvis strukturerte intervjuguider der informantene selv har vært med på å utforme diskusjoner og de berørte temaene. Informantene består i hovedsak av overordnede enheter, presse, paraplyorganisasjoner og fagfolk med bakgrunn fra organisasjonsarbeid, minoriteter og markedsføring. Avslutningsvis kontaktet vi lokale organisasjoner og prosjekter.
Del II gir bakgrunnsinformasjon om målgruppen og frivilling sektor, og kartlegger noe av den frivillige virksomheten blant etniske minoriteter gjennom ulike organisasjoner og prosjekter. Eksemplene gir en innføring i de respektive prosjektene og deres behov for økonomisk støtte.
I del III presenterer vi undersøkelsens viktigste funn. Her kommer vi med forslag til forbedringer av Stiftelsens markedsføringskanaler, og anbefalinger til hvordan de kan benytte seg av andre hittil ukjente kanaler for Stiftelsen. Vi har vurdert Stiftelsens språklige utforminger, hvordan de ordlegger seg skriftlig, og hvordan dette påvirker og forstås av målgruppen. Vi har også sett nærmere på Stiftelsens relasjon og kontakt med målgruppen og andre relevante instanser.
Del IV avslutter rapporten der vi ser tilbake på problemstillingen og hvordan vi har klart å besvare spørsmålene vi stilte i rapporten. Vi konkluderer våre hovedfunn og reflekterer over hvordan Stiftelsen på best mulig måte kan dra nytte av rapportens resultater og inkludere anbefalingene i det videre synliggjøringsarbeidet.