Sammendrag
SAMMENDRAG
Mangelen på det lesbisk-spesifikke og tematiske er påfallende både på de institusjonaliserte kunstscenene, og innefor rammen av det skeive miljøet i Oslo. De homofile mennenes tilstedeværelse er derimot mye mer tydelig, og mye mer teatral. Ut i fra dette dukker det opp spørsmål, og et ønske om å undersøke fenomenet nærmere. Hvordan forholder eksempelvis det lesbisk-spesifikke seg til begrepene teatralitet og autentisitet, det groteske og skeive i disse kunstneriske og sosiale uttrykkene? Og, hvilke utfordringer og muligheter ligger det i et lesbisk/skeivt uttrykk og tematisk engasjement i vår samtid? Dette er noe av det jeg har søkt svar på i denne oppgaven.
Mitt hovedmål har vært å kartlegge, gjøre rede for og teoretisere noen av disse iscenesettelsene som finner sted, og gjennom dette se hvilke narrativer som finnes. Med andre ord, ta i nærmere øyesyn hvordan lhbt-personer iscenesetter seg selv gjennom performance-uttrykk. Gjennom å se på Skeive dager og homoparaden, og gjennom intervjuer med danseren Steffi Lund, kabaret- og teatergruppen CabaRosa og dragkonge-gruppen FakeThat, har jeg fått et innblikk i, og et grunnlag for, å tilnærme meg skeive iscenesettelser og det lesbiske-spesifikke. Jeg lar disse eksemplene komme til ordet i hvert sitt kapittel, og belyser dem gjennom teoretiske perspektiver og refleksjoner. Mitt teoretiske utgangspunkt, og oppgavens begreper er blant annet hentet fra performance-teori og queerteori.
Med utgangspunkt i mitt empiriske materiale, teoretiske perspektiver på det groteske og skeive og det teatrale og sosiale, har jeg forsøkt å løfte fram det lesbisk-spesifikke i skeive iscenesettelser her i Oslo. Det jeg ser er at det lesbisk-spesifikke ikke er særlig sosiabelt, og oftest fremstår som vagt og lite teatralt i de kunstneriske uttrykkene jeg har undersøkt. Dette har klart både kontekstuelle og historiske årsaker, men likevel er det vesentlige og interessante aspekter ved dette fenomenet som er verdt å se nærmere på. Vi snakker om et fenomen som både er tilstedeværende og fraværende på en gang. Med andre ord en kime til noe spenningsfylt.