Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:24:27Z
dc.date.available2013-03-12T11:24:27Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-11-22en_US
dc.identifier.citationLunde, Grete Christine. Teater som feminint utopia. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24172
dc.description.abstractVed å vise til noen historiske omstendigheter som har påvirket en type feminin identitet, der kvinnen blir sett på og ser på seg selv som et estetisk objekt, retter jeg søkelyset mot hvordan teatersituasjonen i vår tid behandler den naturlige kvinnekroppen. Det er en viktig faktor i denne oppgaven å vise til alternative prosesser og strategier, som rekonfigurerer de fiktive forskjellene mellom kjønn. Ved å sette i scene både utøvere og publikum i teaterrommet Blå Bobler, som fant sted gjennom to laboratorieforsøk våren 2003, utfordret jeg rollemønstre og identiteter. For å komme nærmere en forståelse av en feministisk teaterhendelse, bruker jeg i denne oppgaven Hélène Cixous sitt skriveprosjekt écriture féminine som møtepunkt mellom praksis og teori. Det er vesentlig i denne sammenhengen å se nærmere på hva identitet består av og hvordan det er mulig å danne nye kommunikasjonsrom. Her har jeg brukt forbindelser mellom psykoanalytisk teori og feministisk teori som strategi. Denne strategien handler mest for kvinnen å erobre tilbake kroppen og sette den inn i en pluralistisk agenda. Ved å erkjenne at identitet består av flere roller som fungerer på mange plan, vil ”det andre” vise seg og dynamisk kommunikasjon vil være mulig. Det umiddelbare og livgivende vil være viktige kvaliteter i en feministisk strategi. Overskridelser i et feminint teaterrom oppstår når det formmessige (tekstlige/språklige) rommet og kroppens rom møtes i dynamiske konstellasjoner. At denne oppgaven både har vært et praktisk og teoretisk prosjekt, viser til den samme konstellasjonen av selverfarte kroppslige rom i møte med tekst på ulike nivå og denne prosessens fruktbarhet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTeater som feminint utopia : Et møte med Hélène Cixous gjennom teaterfenomenet Blå Bobleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-26en_US
dc.creator.authorLunde, Grete Christineen_US
dc.subject.nsiVDP::170en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lunde, Grete Christine&rft.title=Teater som feminint utopia&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11601en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo33208en_US
dc.contributor.supervisorAnita Hammeren_US
dc.identifier.bibsys060165723en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24172/1/33208.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata