Abstract
Denne oppgaven omhandler debatten rundt plagieringsproblemet i kinesisk akademia. Ved å analysere utsagn fra en rekke forskjellige deltakere i plagieringsdebatten i Kina, har jeg avdekket flere forskjellige oppfatninger om hva problemet med plagieringsproblemet omfatter, hvilke årsaker det har, og hva flere viktige aktører i Kina mener kan være en løsning på problemet. Det er særlig tre store hovedpunkter som kommer til uttrykk som årsaker i til plagiering i debatten:
1. Den kinesiske akademiske og filosofiske tradisjonen. Oppgaven redegjør i et eget kapittel for den kinesiske utdanningstradisjonen, som har vært preget av pugging og resitering av tekster, og hvordan denne i stor grad preger denne læringsformen det kinesiske skolesystemet også i dag.
2. Lovverket rundt intellektuell opphavsrett i Kina. Landets idéhistoriske bakgrunn er preget av kollektivistisk tankegang som fremmer offentlig eierskap av ideer. Lovverket for IPR (Intellectual Property Rights) i Kina ble innført i nyere tid, og landet har gjentatte ganger blitt kritisert for piratproduksjon og annen mislighold av IPR-regelverket. Det er svært mange som hevder at dette lovverket er lite oversiktlig og vilkårlig håndhevet, og at dette er en viktig årsak til at det er så mye akademisk mislighold.
3. Både representanter fra landets politiske ledelse og svært mange vitenskapelige ansatte ved kinesiske universiteter mener at maktpolitiske strukturer mellom myndighetene og universitetene vil hindre Kina i å nå sine uttalte mål om å bli en forskningsnasjon, ettersom disse ikke bidrar til å løse plagieringsproblemet, men snarere bruker utdanningssystemet til å reprodusere sitt eget maktapparat. I et delkapittel der jeg analyserer to svært mye omdiskuterte plagieringssaker, viser jeg at en svært vanlig oppfatning er at det er historiske, maktstrukturelle og politiske forhold som er årsaken til plagieringsproblemet.