Sammendrag
Sammendrag
Problemstillingen er å forstå begrepet verdensbilde, også ved å prøve å anvende det. Videre avgrenser jeg oppgavens omfang til nasjonale verdensbilder. Til dette bruker jeg Anthony D. Smiths definisjon av begrepet nasjon, med fokus på tre av de fem elementer han mener inngår i en nasjon: 1) en nevnt befolkning, 2) et historisk territorium og 3) felles myter og historiske minner. (Smith, 1991:14) Fordi begrepet verdensbilde er svært åpent, dvs. definert på mange ulike og til tider motsatte måter, har jeg valgt et stabilt materiale, skolesangbøker, som er stabile både i form og funksjon. Videre er de sosialiserende, identitets- og fellesskapsbyggende, og de gir uttrykk for normer, verdier og verdensbilder. De to valgte skolesangbøkene er: Skolens sangbok av Mads Berg fra 1970 (MB70) og Min første skolesangbok av Ivar Bøksle, Jens Graasvoll og Anne Holte, utgitt i 1994 (BGH94).
Teorien er todelt; jeg bruker Robert Redfields verdensbildeforståelse (utgitt i 1952) og hans sju verdensbildekategorier. For å belyse denne abstraksjonen, konkretiserer jeg hva et nasjonalt verdensbilde er ved hjelp av Anne Eriksens beskrivelse av et nasjonalt verdensbilde slik det har vært brukt i norsk historieskriving (Historisk Tidsskrift, 1997/1). Hennes konkretisering arter seg som en trekantmodell med tre nøkkelord: landskap, historie og nasjon. Oppgavens operasjonaliserte analysekategorier er en modifikasjon av hennes nøkkelord: natur, historie og nasjon.
Som analyseredskap bruker jeg en kombinasjon av en tredelt metodesammensetning og det todelte teoretiske rammeverket. Metodene er både kvalitative og kvantitative. Kvalitativt analyserer jeg sangtekstene ved hjelp av de tre kategoriene eller temaene fra det teoretiske rammeverket. Tekstanalysen beskriver hvordan de ulike sidene av de nasjonale verdensbildene arter seg. Kvantitativt måler jeg i hvilken grad de ulike temaene forekommer i hver skolesangbok. I tillegg bruker jeg ordtellinger og ordfrekvensanalyser til å korrigere og nyansere funnene.
Konklusjonene: ved å prøve å forstå og anvende begrepet verdensbilde kom jeg fram til to typer av konklusjoner; en beskrivelse og kontrastering av nasjonale verdensbilder i de to skolesangbøkene, og en vurdering av verdensbildebegrepet. MB70 sitt nasjonale verdensbilde var på mange måter svært ulikt BGH94s, men kjernen var den samme, skaping og gjenskaping av det nasjonale fellesskapet og den sakrale nasjonen. Selv om verdensbildebegrepet har en tendens til å gi til statiske, idealiserte og overforenklede resultater, kan det være et nyttig analysebegrep i kulturforskningen når det anvendes med en tydelig strategisk definisjon og med tilstrekkelig kontekstualisering.