Abstract
Denne oppgaven tar for seg en undersjanger av den store kategorien ravekultur, som går under betegnelsen psykedelisk trance (forkortet psy-trance). Dette er en subkultur som har røtter i tidligere tiders motkulturer, og da først og fremst beat- og hippiekulturen. Det var hippiene som forlot vesten til fordel for delstaten Goa i India, som utviklet musikksjangeren og kulturen som senere ble en global ungdomskultur kjent som psykedelisk trance.
Oppgavens utgangspunkt er en forestilling om at kulturen rundt psy-trance har flere fellestrekk med, og kan dermed plasseres i de overlappende kategoriene New Age og uorganisert nyreligiøsitet. Dette gjelder særlig innenfor den gruppen av New Age som er motkulturell. Det mest sentrale fellestrekket er kritikken som er rettet mot det moderne samfunnets kultur, og spesielt institusjonell religion. Denne kulturkritikken kommer til syne på forskjellige måter. Psy-trancekulturen benytter både en rekke religiøse symboler til platecovere, festdekorasjon og flygeblader, men også et rikt religiøst språk. Blant annet benyttes begrep som magi, transe og sjamanisme i kulturen. Disse begrepene benyttes imidlertid i en annen kontekst enn de vanligvis hører hjemme i. Assosiasjonene er viktigst. Sentralt for psy-trancekulturen er festene som fungerer som et sosialt og rituelt møtested for kulturens medlemmer. De opplevelser man kan oppnå på disse festene, enten man oppnår dem med eller uten rusmidler, omtales gjerne som endrete bevissthetstilstander. Slike opplevelser har man funnet i alle kulturer gjennom alle tider, og psy-trancekulturen anser seg for å være en revitalisering av disse kulturene. Oppgavens empiriske grunnlag er hentet fra feltarbeid i psy-trancemiljøet i Oslo, samt en rekke norske og internasjonale internettsider.
Siste del av oppgaven tar for seg visse moderne religiøse tendenser. Religion i det moderne (eller det postmoderne) er forskjellig fra tradisjonell religion på flere områder. Jeg viser at psy-trancekulturen i stor grad er et barn av sin tid, og viser til visse religiøse tendenser i det moderne samfunnet. Privatisering av religion og desekularisering er sentrale temaer i denne delen. Et annet tema her er hvordan New Age-bevegelsen har fått en sterkere påvirkningskraft på det moderne samfunnets kultur og religiøsitet enn tidligere. Avslutningsvis vil jeg forsøke å komme frem til årsaker til hvorfor enkelte søker til psy-trancekulturen og lignende bevegelser. Identitetssøken i det moderne samfunnet er et sentralt tema her.