Sammendrag
Denne masteroppgavens fokus har vært å undersøke og dokumentere maleriet Composition, som ble malt i 1952 av Jean-Paul Riopelle (1923-2002). Maleriet hadde flere alvorlige tilstandsproblemer blant annet viskøse fargelag, rennemerker, utfellinger, hulrom, endret
overflateglans samt krakelerte fargestrøk. Ved visuelle og mekaniske undersøkelser av maleriet ble det observert at det var ni av 26 farger som viste de fleste av disse tilstandsproblemene. Det ble i tillegg observert ved sammenligning av dokumentasjon tydelig at det har pågått ytterliggere bevegelse i fargelagene ved romtemperatur i løpet av prosjektet. Den blå fargen (nr. 2) som var mykest av alle i maleriet, hadde innhold av linolje med koboltblått pigment. Dette var ikke en kombinasjon som ventes å skulle ha tørkeproblemer. ESI-MS- og DTMS-analyser av bindemiddelet har blitt forstått slik at deler av oljen fra fargelag som er bløte er i form av standolje. Dette var også tilfelle for en prøve fra et matt blått fargelag med mange krakeleringer. Ved avslutningen av dette masterprosjektet antas det at standoljen aldri har tørket. De fargelagene hvor viskøst bindemiddel er observert kan ventes å mykne ytterligere ved pågående hydrolyse. For å undersøke noen av disse antagelsene videre og i en større sammenheng, vil det utføres et videre forskningsprosjekt i 2010.
This thesis focused on the examination and documentation of the painting Composition by Jean-Paul Riopelle (1923-2002), dated 1952. This particular painting had several severe condition problems. Some of the observed problems where: soft paint layers, run marks and drips from the paint, bloom, hollows, changes in surface gloss and cracked paint layers. Visual and mechanical examination made it apparent that it was nine of a total of 26 colours that showed these symptoms. Under the course of this project documantion shows that there is some movement in the paint layers at room temperature. The blue colour (nr. 2) that where identified as being the softest, contained linseed oil and cobalt blue pigment. This is not a combination usually associated with drying problems. ESI-MS- og DTMS-analysis of the oil from several soft paintlayers showed that parts of the oil is in the form of stand oil. Interpretation of the analysis executed by AMOLF concluded that the linseed oil were present at least to some extent in form of stand oil. This was found in both the soft and the cracked matt paint layers. At the moment it is believed that the oil never have dried fully. Further hydrolysis in the paint layers where soft binding medium have been observed will be expected to soften the paint further. To investigate some of the assumptions from this project further and with broader perspective a research project will be executed in 2010.