Sammendrag
Oslo Bymuseum har i sine magasiner oppbevart et oljemaleri malt av en til nå ukjent kvinnelig kunstner fra midten av 1800-tallet. Maleriet ble gitt i gave til museet i 1923, og forestiller et kystlandskap sett innover oslofjorden mot Akershus festning. Maleriet har tidligere gjennomgått flere behandlinger. Det var blant annet beskåret og klistret opp på en papplate. Det var skittent og hadde svært gulnet ferniss. Maleriet hadde behov for en konserverings-behandling som kunne bidra til å bevare maleriet og forhindre videre nedbrytning og skader. Samtidig var det ønskelig å øke maleriets estetiske verdi.
Det er forsøkt å gi en introduksjon av kunstnerinnen Gunda Charlotte Amalie Paulsen Ring, gi maleriet en proveniens og en kunsthistorisk kontekst. Videre er det foretatt undersøkelser av maleriet hvor det er benyttet en del analysemetoder som er med på å kartlegge maleriets ulike materialer, samt maleteknikk som er benyttet ved komposisjonen. Disse analysene har gitt grunnlag for videre undersøkelser av tidligere behandlinger og for videre konservering av maleriet.
Det er gitt en beskrivelse og vurdering av tidligere behandlinger og maleriets konserveringstilstand. Det blir her belyst hvilke konsekvenser disse tidligere behandlingene har ført til. Den videre behandlingen av maleriet tar utgangspunkt i denne undersøkelsen og tilstandsvurderingen. Det er ved vurdering av hvilken type behandling maleriet har behov for, trukket inn relevant faglitteratur som støtte for de konserveringsmetodene som er benyttet ved behandling av maleriet. Målet med behandlingen har vært å bevare og behandle maleriet på best mulig måte og tilbakeføre maleriets originale materialer mest mulig til sitt opprinnelige uttrykk, i en mer balansert tilstand. På denne måten har det vært ønskelig å gi maleriet en høyere estetisk verdi og plassere det i en kunsthistorisk kontekst.