Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 609-628 of 2445
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)This study sought to understand school leaders' views of literacy education from a European perspective. Eight Norwegian primary school's literacy plans were randomly selected, and one EU policy document, the final report ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)The international conditions of higher education have never been so much emphasised as in the last decade. This new scenario is shaped especially by the growing influence of external processes in the higher education arena, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)1) Problemområde/problemstilling: Formålet med denne oppgaven er å bidra til forskningen på kriteriespørsmålet i evaluering. Min foreløpige hypotese i oppgaven var at evaluering ikke uten videre fører til endring og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne oppgavens overgripende problemstilling er som følger: Hvordan fungerer Besøkssenteret NHO, sett opp i mot NHOs opprinnelige intensjon? Temaet for denne oppgaven er NHOs besøkssenter. Målet er å belyse, analysere og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Denne oppgavens problemstilling lyder som følger; Er det forskjeller i opplevelsen av pedagogisk brukskvalitet mellom grupper med ulikt kjønn, alder og utdanningsnivå? Teori Temaet for denne oppgaven er ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)SAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL: EVALUERING SOM RESULTATEVALUERING En diskursanalyse av beslutninger knyttet til innføringen av nasjonale prøver i norsk grunnopplæring AV: Hedda Birgitte HUSE EKSAMEN ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Evidence-based practice (EBP) is a buzzword in contemporary professional debates, for example, in education, medicine, psychiatry, and social policy. It is known as the “what works” agenda, and its focus is on the use of ...
-
Evidensbasert foreldretrening - Hvilke faktorer modererer effekten av evidensbasert foreldretrening? (Master thesis / Masteroppgave, 2017)Oppgavens tema er evidensbasert foreldretrening for familier som har barn med atferdsproblemer. Formålet er å undersøke hvilke faktorer som modererer effekten av evidensbasert foreldretrening. Ved å kjenne til disse faktorene ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Evidensbasert praksis (EBP) er en stor tematikk med forgreninger i mange retninger, for eksempel epistemologi, metode, normativitet, kausalitet, rom for skjønn, forskningens rolle overfor praksis, etc. Ikke overraskende ...
-
"Evnerike elever" : hvordan blir "evnerike elever" ivaretatt i en norsk og i en nederlandsk skole? (Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemområde / Problemstillinger Begrepet ”Tilpasset Opplæring” er et mye omdiskutert tema på norske skoler, og alle skolene er, gjennom lovgivning, blitt pålagt å gi sine elever en opplæring som er tilpasset deres ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Problemområde Nyere studier viser til at mange evnerike elever som underyter i skolen er høyt kreative, og at underytelsen kan knyttes til kreativitet. Ifølge Kim (2008) er kreativitet en grunnleggende komponent i høy ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Portfolio-based designs are among the most popular student-centered approaches in higher education. While the pedagogical literature typically provides generic advice on ideal portfolio-based designs, there is little ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Toddlers’ social – emotional well-Being in ECEC Shyness Being shy in ECEC Longitudinal association between early shyness and well-being in ECEC The present study Method Results Discussion Acknowledgements Disclosure statement ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Abstract Background Previous research indicates that students lack sufficient online credibility evaluation skills. However, the results are fragmented and difficult to compare as they are based on different types of ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Inconsistent findings exist for the effect of school-based physical activity interventions on academic performance. The Active Smarter Kids (ASK) study revealed a favorable intervention effect of school-based physical ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Bakgrunn: Posttraumatiske stress symptomer er vanlige reaksjoner på ikke-typiske situasjoner. Det er naturlig for et barn å ha psykologiske reaksjoner på en traumatisk hendelse, men for noen kan dette utvikle seg til mer ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Changes in cognitive function induced by physical activity have been proposed as a mechanism for the link between physical activity and academic performance. The aim of this study was to investigate if executive function ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)In recent years, exclusion rates in PISA have risen in many countries, including a sharper-than-average rise in Norway. This article focuses on Norway’s experience with exclusion rates in PISA, including an analysis tracking ...