dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:13:37Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:13:37Z | |
dc.date.issued | 2005 | en_US |
dc.date.submitted | 2005-08-18 | en_US |
dc.identifier.citation | Lundeby, John Trygve. Bygg og vedlikehold i Afrika. Masteroppgave, University of Oslo, 2005 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/23483 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar opp hvordan zambiske ledere i samarbeid med eksterne utviklingsaktører forsøkte å gjøre noe med det enorme utdanningsbehovet. Mer presist er dette historien om hvordan norsk utviklingshjelp, med norske eksperter og konsulenter, deltok i bygging og vedlikehold av videregående skoler i Zambia i perioden 1969- 1994. Selv om fokus vil være på bygging og vedlikehold, skal vi også se hvordan den storstilte utbyggingen som ble satt i gang virket inn på generell utdanningspolitikk. At vedlikehold for alvor ble satt på dagsorden i Zambia i denne perioden, førte også med seg en debatt rundt det fysiske arbeids plass i skolen og samfunnet generelt.
I 1968 tok det norske konsulentselskapet Norconsult kontakt med Zambiske myndigheter med en konkret forespørsel om å delta i utbyggingen av skolesektoren i landet. Zambia var da i ferd med å forhandle frem en låneavtale med Verdensbanken med fokus på den videregående skolen. I 1969 innvilget Verdensbanken et første lån. Norad og Norconsult ble involvert og to år senere startet byggingen av ni nye videregående skoler, samt arbeidet med å ruste opp og utvide 56 eksisterende videregående skoler, fire lærerhøyskoler og en teknisk høyskole. Zambia World Bank Education Project (ZWBEP) skulle gi et etterlengtet løft i utdanningstilbudet for ungdommer i Zambia. Dette var blant de største bistandsprosjektene i Afrika sør for Sahara på denne tiden. (Selv om også lærerskoler og en teknisk høyskole inngikk i det storstilte byggeprosjektet vil fokuset mitt være på de videregående skolene. Det var først og fremst i arbeidet med dem at de norske aktørene var engasjert).
Under byggingen ble vedlikeholdsutfordringen tydelig. Det fysiske forfallet var stort både ved gamle og nye bygg. For å sikre en varig utnyttelse av infrastrukturen i utdanningssektoren, ble et rehabiliterings- og vedlikeholdsprogram igangsatt. Samtidig var det et tydelig behov for å bevisstgjøre både elever og lærere om betydningen av vedlikehold. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Bygg og vedlikehold i Afrika : NORAD og NORCONSULT i bygging og vedlikehold av videregående skoler i Zambia 1969- 1994 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-04 | en_US |
dc.creator.author | Lundeby, John Trygve | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::070 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lundeby, John Trygve&rft.title=Bygg og vedlikehold i Afrika&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-10942 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 29442 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Jarle Simensen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 051528266 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23483/1/Endeligxoppgave.pdf | |