Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:13:37Z
dc.date.available2013-03-12T11:13:37Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-08-18en_US
dc.identifier.citationLundeby, John Trygve. Bygg og vedlikehold i Afrika. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23483
dc.description.abstractDenne oppgaven tar opp hvordan zambiske ledere i samarbeid med eksterne utviklingsaktører forsøkte å gjøre noe med det enorme utdanningsbehovet. Mer presist er dette historien om hvordan norsk utviklingshjelp, med norske eksperter og konsulenter, deltok i bygging og vedlikehold av videregående skoler i Zambia i perioden 1969- 1994. Selv om fokus vil være på bygging og vedlikehold, skal vi også se hvordan den storstilte utbyggingen som ble satt i gang virket inn på generell utdanningspolitikk. At vedlikehold for alvor ble satt på dagsorden i Zambia i denne perioden, førte også med seg en debatt rundt det fysiske arbeids plass i skolen og samfunnet generelt. I 1968 tok det norske konsulentselskapet Norconsult kontakt med Zambiske myndigheter med en konkret forespørsel om å delta i utbyggingen av skolesektoren i landet. Zambia var da i ferd med å forhandle frem en låneavtale med Verdensbanken med fokus på den videregående skolen. I 1969 innvilget Verdensbanken et første lån. Norad og Norconsult ble involvert og to år senere startet byggingen av ni nye videregående skoler, samt arbeidet med å ruste opp og utvide 56 eksisterende videregående skoler, fire lærerhøyskoler og en teknisk høyskole. Zambia World Bank Education Project (ZWBEP) skulle gi et etterlengtet løft i utdanningstilbudet for ungdommer i Zambia. Dette var blant de største bistandsprosjektene i Afrika sør for Sahara på denne tiden. (Selv om også lærerskoler og en teknisk høyskole inngikk i det storstilte byggeprosjektet vil fokuset mitt være på de videregående skolene. Det var først og fremst i arbeidet med dem at de norske aktørene var engasjert). Under byggingen ble vedlikeholdsutfordringen tydelig. Det fysiske forfallet var stort både ved gamle og nye bygg. For å sikre en varig utnyttelse av infrastrukturen i utdanningssektoren, ble et rehabiliterings- og vedlikeholdsprogram igangsatt. Samtidig var det et tydelig behov for å bevisstgjøre både elever og lærere om betydningen av vedlikehold.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBygg og vedlikehold i Afrika : NORAD og NORCONSULT i bygging og vedlikehold av videregående skoler i Zambia 1969- 1994en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorLundeby, John Trygveen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lundeby, John Trygve&rft.title=Bygg og vedlikehold i Afrika&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10942en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo29442en_US
dc.contributor.supervisorJarle Simensenen_US
dc.identifier.bibsys051528266en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23483/1/Endeligxoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata