Sammendrag
Oppgaven handler om Hydros salg av nitrogenprodukter (gjødsel) til Frankrike på 1930-tallet, om hvilke utfordringer og muligheter selskapet hadde. Om hvilke ressurser selskapet måtte mobilisere mot utfordringene. Vi kan dele opp salget i tre faser i følge tre måter å organisere økonomien på: et åpent marked, en bransjeorganisering (kartell) og en handelspolitisk organisering (importrestriksjoner). Fordi selskapet hadde inngått en samarbeidsavtale med tyske IG Farben i 1927, som blant annet medførte en stor økning i Hydros produksjon, solgte selskapet på de fleste markeder gjennom kjemigiganten. Frankrike var her et unntak. Selskapet ønsket derfor å satse sterkt i Frankrike. Det var mulig fordi det franske markedet var ikke selvforsynt med gjødsel, noe de fleste europeiske markeder var på grunn av et mål om selvforsyning (nitrogen er også et viktig for produksjon av ammunisjon og eksplosiva.)I første omgang var det vanskelig for Hydro å øke sine salgsmengder i Frankrike fordi konkurransen ble hardere. Hydro nådde ikke sine høye mål. Med bransjeorganiseringen på det franske markedet klarte selskapet å holde stand. Under den handelspolitiske organiseringen klarte selskapet i første omgang å øke sitt salg fordi det allierte seg med norske myndigheter. Etter et par gode år måtte selskapet innse at Frankrike virkelig skulle ta inn færre mengder enn tidligere.