Sammendrag
Målet med denne oppgaven har vært å svare på spørsmålene om på hvilken måte Direktoratet for skolehjemmene fikk betydning for arbeidet i skolehjemsetaten i perioden 1941 til 1951, og i hvilken grad direktør Olga Larssen selv var med på å utforme virksomheten i direktoratet. Utgangspunktet for problemstillingene var at det fantes svært lite informasjon om arbeidet i barnevernet under okkupasjonen og om hva Direktoratet for skolehjemmene egentlig var.
Oppgaven har vist at Olga Larssens arbeid med å opprette flere skolehjemsplasser og å etablere Direktoratet for skolehjemmene i 1941, fikk stor betydning for arbeidet i skolehjemmene. Etableringen av direktoratet bidro til at de vanskelige forholdene med en økning i kriminaliteten blant ungdom og plassproblemer i skolehjemmene som oppsto i forbindelse med okkupasjonen, ble holdt under kontroll. Etter frigjøringen bidro Larssens innsats til at arbeidet med å komme frem til en fast administrasjonsordning for skolehjemmene raskt kom i gang. I denne prosessen ble det også viktig at direktøren aktivt gikk inn for at styrerne og de andre ansatte fikk informasjon om hvordan den nye ordningen skulle fungere. I tillegg førte opprettelsen av direktoratet til at det ble arrangert kurs for de ansatte slik at de kunne oppdatere seg og få kunnskap om det fagfeltet de arbeidet innenfor. Dette var et viktig ledd i arbeidet med å få hevet standarden i skolehjemmene. I og med opprettelsen av direktoratet fikk skolehjemmene også en ledelse som gikk inn for å gi informasjon om skolehjemmene til folk flest, både gjennom avisintervjuer og foredrag. Alt dette var oppgaver som fikk positiv betydning for arbeidet i skolehjemmene.