Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 5595-5614 of 7807
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)The final version of this research has been published in Science Education. © 2017 Wiley
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)While the EHEA has achieved its goal to reduce structural barriers for student and staff mobility, the situation is different when it comes to the realization of the agreed upon promotion of basic values and principles. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Radikalisering og voldelig ekstremisme er utfordringer i samfunnet, og en del av radikaliseringen foregår på internett. I lys av dette, har samfunnsfaget som mål å fremme demokratiske verdier, og forebygge ekstreme holdninger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)I 2014 kom regjeringen med en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Ett av tiltakene var å utvikle undervisningsopplegg for ungdomsskolen og den videregående skolen. Gjennom denne masteroppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)The following thesis investigates Russian mothers’ experience of motivating Russian language learning and bilingualism in their Russian-Norwegian children in Norway. The purpose of this study is to look at the motivating ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemområde Intensjonen med oppgaven har vært å belyse hvordan rammefaktorer kan påvirke opplæringen. I tråd med dette er oppgavens problemstilling som følger; ”Hvordan påvirkes læreres yrkesutøvelse av de rammefaktorer ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)The low-stakes character of international large-scale educational assessments implies that a participating student might at times provide unrelated answers as if s/he was not even reading the items and choosing a response ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Purpose: This randomized controlled trial evaluated the effectiveness of a play-based pragmatic language intervention for children with autism. Methods: A sample of 71 children with autism were randomized to an ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)In recent years, research on literacy has shown a particular interest in the topic of fluency. Building fluency seems to be an essential part of the transition towards skilled reading. Similarly, the concept of fluency has ...
-
(Research report / Forskningsrapport / SubmittedVersion, 2018)Kartleggingsprøver i regning for småskoletrinnet ble innført i 2009 og kan sees som ett av tiltakene som skal hjelpe skolene med tidlig innsats. Prøvene skal brukes til å identifisere og følge opp elever under en ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2012)Med tillatelse fra Norsk matematikkråd.
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2010)Background The Psychiatric Out-Patient Experiences Questionnaire (POPEQ) is an 11-item core measure of psychiatric out-patients experiences of the perceived outcome of the treatment, the quality of interaction ...
-
Rasisme i samfunnskunnskap - En kvalitativ studie av læreres forståelser av rasisme og deres undervisning om tematikkenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2022)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er skolens og samfunnsfagenes viktige rolle for et demokratisk arbeid om og mot rasisme. For å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan et slikt arbeidet foregår, undersøker jeg fire ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for denne oppgaven er rasisme i skolen. Oppgaven vil kartlegge hvilke tiltak ungdomsskoler iverksetter for å motarbeide rasistiske holdninger. Studien skal belyse følgende problemstilling: Hvordan arbeides det for å ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Samfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Samfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)