Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 1521-1540 of 7807
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Bakgrunn og formål: Autismespekterforstyrrelser har de siste årene hatt en økende prevalens. Bakgrunnen for dette ser ut til å være økt kunnskap og forståelse rundt diagnosen. Ettersom diagnosen er svært varierende fra ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tema Eg har møtt mange ulike barn som slit på mange ulike måtar, som ikkje mestar livet. Mange av desse barna slit med sosial kompetanse. Eg ville sjå om det går an å hjelpe desse barna på ein alternativ opplæringsarena. ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)Sammendrag Tittel Tittel på hovedfagsoppgaven er ”Dysfagi etter hjerneslag”. Undertittel er ”Mestring av spise- og svelgevansker etter hjerneslag”. Bakgrunn og formål Bakgrunn for oppgaven er å kartlegge hvor mange som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Tittel Dysleksi og anerkjennelse. Undertittel: En intervjuundersøkelse om skoleerfaringer, tilrettelegging og anerkjennelse hos fire studenter med dysleksi. Bakgrunn og formål Lesing og skriving er viktige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn: Med et økt fokus på bruk av Informasjons- og Kommunikasjonsteknologi (IKT) i samfunnet de siste 30 årene, er det også skapt nye utfordringer og muligheter. Digitale hjelpemidler for dyslektikere er én av disse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske som kan fremtre ulikt fra person til person. I dag er begrepet dysleksi godt innarbeidet internasjonalt, og det er stor enighet om at denne spesifikke lese- og skrivevansken ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag: Bakgrunn og formål Funksjonelle ferdigheter i lesing og skriving er en forutsetning for å lykkes i skole- og arbeidslivet. Til tross for at det blir lagt ned mye arbeid og ressurser på dette feltet i skolen, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Tittel: Dysleksi og selvoppfatning. En intervjuundersøkelse om skoleerfaringene til seks voksne dyslektikere. Bakgrunn: Mye arbeid er lagt ned i forskning for å finne primærsymptomene og de kognitive årsakene til dysleksi, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunn, formål og problemstilling Lesing og skriving er viktige ferdigheter og forutsetninger for å klare seg i dagens samfunn. Det stilles store krav til skriftspråklig kompetanse både i arbeidslivet og på skolen. Gjennom ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne oppgaven dreier seg om norske elever med dysleksi og deres selvoppfattelse. Problemstillingen er: Hvordan opplever elever med dysleksi at deres vansker virker inn på skolehverdagen og deres selvoppfattelse? Slike ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
Dysleksivennlig skole? En kvalitativ undersøkelse av elevers, læreres og en tilretteleggingskoordinators perspektiver på en dysleksivennlig skoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Sammendrag Dyslektikere på høyere nivå, læringsstrategier. Tema, Bakgrunn og formål: I denne oppgaven belyses hvordan tre dyslektikere har opplevd sitt utdanningsforløp og hvordan de klarte å gjennomføre høyere utdannelse ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)© John Benjamins. The publisher should be contacted for permission to re-use or reprint the material in any form.
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)We examined the manifestation of dyslexia in a cross-linguistic study contrasting English and Greek children with dyslexia compared to chronological age and reading-level control groups on reading accuracy and fluency, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)We recently pointed out that there is no evidence to support the commonly held view that there is something wrong with the brains of children who have great difficulty learning to read. In response, it was argued that ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål Bakgrunn for valg av tema er i første rekke erfaringer med egen sønn. Han fikk diagnosen spesifikke språkvansker, men etter videre undersøkelse viste det seg at han hadde dyspraktiske tendenser. Gjennom ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke utfordrende elementer en vanlig lærebok i norskfaget inneholder for minoritetsspråklige elever. Dette er en elevgruppe som stadig er økende, og det er derfor viktig ...
-
"Dømt" til en alternativ fremtid : en kvalitativ studie av en alternativ måte å møte ungdom som har begått alvorlig eller gjentatt kriminalitetRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2008)Oppgaven dømt til en alternative fremtid, er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg en alternativ måte å møte unge lovbrytere, gjennom tertiærforebyggende arbeid. Formålet med oppgaven er å se hvordan de ulike nivåene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne oppgaven har man undersøkt hvordan døve og tunghørte elever opplever sin tospråklige undervisning i den videregående skole. Undersøkelsen har tatt for seg to ulike videregående skoler der den ene skolen var en ...