Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-01T10:34:37Z
dc.date.available2013-08-01T10:34:37Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-11en_US
dc.identifier.citationSkjelbred, Kristin. Kampen om kjøkkentøymarkedet 1920-1968. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23397
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler utviklingen av et marked for norsk kjøkkentøy i aluminium. Ved å studere kjøkkentøyproduksjonen til A/S Nordisk Aluminiumindustri (Nordisk) i Holmestrand viser jeg hvordan bedriften har påvirket og tilpasset seg utviklingen av et marked for kjøkkentøy i aluminium. Fokuset er konsentrert om hvordan bedriftens merkevare Høyang ble så dominerende på det norske kjøkkentøymarkedet. I løpet av mellomkrigstiden utviklet Nordisk seg til landets største produsent av kjøkkentøy og beholdt posisjonen til langt ut på 1960-tallet. I løpet av 1960-årene ble kjøkkentøyproduksjonen i Holmestrand fortrengt av andre typer varer, og det kan synes som om Nordisk ga avkall på en produksjon som i særdeleshet hadde tilført bedriften et kvalitetsstempel og godt omdømme gjennom en årrekke. Vesentlige deler av kjøkkentøyproduksjonen ble flyttet ut av bedriften til det som i årevis hadde vært hovedkonkurrenten, A/S Il-O-Van Aluminiumvarefabrik i Moss. Etter hvert kom kjøkkentøyproduksjonen i Holmestrand til å opphøre helt for å bli videreført av bedriften på andre siden av fjorden. I ettertid kan det synes vanskelig å forstå hva som bevirket en slik utvikling og hvorfor det ble slutt på all produksjon av Høyang-artikler i Holmestrand. Til sammen utgjør spørsmålene oppgavens hovedtema og er gjenstand for undersøkelse. Oppgaven er kronologisk organisert innenfor tidsrommet 1920 til 1968, og de to konkurrerende bedriftene har blitt sammenliknet i de ulike tidsrom som oppgaven omfatter. Et komparativt grep, der Nordisk er hovedbedriften og Il-O-Van sammenlikningsobjektet, har vært nødvendig for å forstå hvorfor Nordisk tilsynelatende ga avkall på en velrenommert kjøkkentøyproduksjon i Holmestrand. Når det gjelder det konkrete hendelsesforløpet har det blitt analysert på bakgrunn av det kontekstuelle rammeverket, som gir perspektiver både på forbruk og økonomiske forhold.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKampen om kjøkkentøymarkedet 1920-1968en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-07-03en_US
dc.creator.authorSkjelbred, Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skjelbred, Kristin&rft.title=Kampen om kjøkkentøymarkedet 1920-1968&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32823en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo160195en_US
dc.contributor.supervisorGro Hagemannen_US
dc.identifier.bibsys132291231en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23397/2/masteroppgave-skjelbred.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata