Abstract
Det siste tiåret har interessen for spørsmål rundt opprinnelsen av og hva som utgjør moderne atferd (Modern Human Behaviour) økt. Mens det tidligere ble antatt at dette først ble synlig i det arkeologiske materialet ved begynnelsen av senpaleolitikum i Europa, har noen arkeologer foreslått en tidligere, mer gradvis, afrikansk opprinnelse (McBrearty and Brooks 2000). Et bredt akseptert kriterium for moderne atferd er bruk av ritualer og symboler, som ofte ikke er enkelt å finne i arkeologisk materiale. En mulig tilnærming, basert på nye antropologiske og neurologiske teorier (Marshall 2002; Boyer and Liénard 2006; Liénard and Boyer 2006), er å forsøke å finne ritualisert atferd gjennom å se etter gjentatte mønster av ikke-utilitaristiske, innsatskrevende handlinger. Denne studien omfatter en analyse av nylig utgravd steinmateriale fra Middle Stone Age (MSA) i Rhino Cave, Tsodilo Hills, Botswana. Hulen inneholder en vegg som har blir dekket med menneskelagde uthulninger, trolig i MSA, samt et rikt arkeologisk steinmateriale. Dette blir undersøkt med en chaîne opératoire-tilnærming for å slå fast hvorvidt aspekter av de ovennevnte atferdsmønstrene er til stede. På grunn av den store størrelsen på det arkeologiske materialet, konsentrerer studien seg om spisser fra MSA. Disse blir undersøkt på teknologisk og morfologisk grunnlag, og sammenlignet med funn fra andre MSA-funnsteder. Studien konkluderer med at mønstre av ikke-utilitaristiske, innsatskrevende handlinger er synlige i livshistoriene til MSA-spissene, og at dette har store konsekvenser for forståelsen av opprinnelsen av ritualer og Middle Stone Age.
The last decade has seen an increased interest in the questions surrounding the origin and composition of the concept of modern human behaviour. While earlier believed to appear in the archaeological material only at the onset of the Upper Palaeolithic of Europe, some researchers have suggested an earlier, more gradual, and African origin (McBrearty and Brooks 2000). One widely accepted criteria of behavioural modernity is the use of rituals and symbols, which are often not easily identifiable in archaeological assemblages. A possible approach, relying on recent anthropological and neurological theory (Marshall 2002; Boyer and Liénard 2006; Liénard and Boyer 2006), is trying to identify ritualized behaviour through repeated patterns of non-utilitarian, effortful acts. This study comprises an analysis of recently excavated lithic material from the Middle Stone Age (MSA) of Rhino Cave, Tsodilo Hills, Botswana. The cave features a large wall panel that has been covered in man-made grooves, presumably in the MSA, as well as a rich lithic assemblage. The lithics are examined through a chaîne opératoire approach to determine whether aspects of the aforementioned behaviour patterns were present. Due to the large size of the assemblage, the study focuses on the MSA points. These are examined on technological and morphological grounds, and compared to finds from other MSA sites. The study concludes that patterns of non-utilitarian, effortful behaviour are visible in the life stories of the MSA points, and that this has wide-reaching consequences for the interpretation of the origin of rituals and the Middle Stone Age.