Abstract
Ildstedet kan være sentrum for ulike aktiviteter, utført av individer som kan inneha flere roller. Aktiviteter, funntomme områder og sosiale roller rundt ildstedet kan gi innblikk i samfunnets sosiale struktur, definert med bakgrunn i Anthony Giddens’ (1984) strukturasjonsteori som regler og ressurser. Dette har vært utgangspunkt for en analyse av Pincevent og Étiolles, to franske lokaliteter fra magdalénien-perioden. Aktivitetene ved lokalitetene samlet seg i hovedsak ved bestemte ildsteder, som blant annet kan forstås som aktivitetssentre og et kollektivt rom hvor flere roller aktualiseres. Andre ildsteder lå i funntomme områder, og disse kan forstås som telttomter tilknyttet familier eller være tilknyttet spesielle funksjoner eller roller. Dette åpner for flere forståelser av den sosiale struktur i seinpaleolitikum. Samfunnet og de sosiale roller kan for det første ha vært grunnlagt i individers ferdigheter. En annen mulighet er at slektsforhold hadde stor betydning for roller og sosial struktur. Disse to forståelsene utelukker imidlertid ikke hverandre, og samfunnslivets regler, begrensninger og muligheter kan ha vært basert på en kombinasjon av slekt og ferdigheter. den ulike kombinasjoner av slektsforhold og ferdigheter kan ha vært grunnlagt i en kombinasjon av individers ferdigheter og slektsforhold.