Modernismens døråpner i Norge : Finn Mortensens musikk i lys av norsk etterkrigsmodernisme
Sammendrag
«Jeg har nærmest en aversjon mot nasjonal rosemaling», uttalte komponisten Finn Mortensen. Han sto i 1950-årene i spissen for den modernistiske kretsen av komponister og musikere som stilte seg kritiske til den nasjonalt orienterte musikken, og engasjerte seg i samtidens internasjonale musikalske modernisme.Mortensens omtalte sin kunstneriske virksomhet som å forske i lydmaterialet, stadig på jakt etter ny erkjennelse. I denne avhandlingen er framstillingen blitt konsentrert om å avdekke «dette nye». Sett fra en side dokumenterer prosjektet Mortensens nyhetsjakt, han var en «modernist». Imidlertid har prosjektet også avdekket hans forankring i tradisjonen. Den konstante «transformasjon», fra den første klaversonaten til lykkehjulsonaten, viser samtidig så vel den modernistisk søkende kunstner, som den bevisste tradisjonsbærer.
Mortensen sto også som en talsmann for å gi det norske musikklivet informasjoner om nye tendenser i samtidens internasjonale musikk. Han skrev artikler, presenterte radioprogrammer, holdt foredrag, og bidro til en aktiv konsertvirksomhet med modernistisk musikk. I avhandlingen avdekkes disse forholdene gjennom grundige studier av hans aktiviteter og tidens konsertrepertoar.
Avhandlingen Modernismens døråpner i Norge er et pionerarbeid i norsk musikkforskning, som gir innsikt i Finn Mortensens musikk og komposisjonsteknikk, samt ny og utvidet kunnskap om norsk musikkliv i etterkrigstiden.