Abstract
Bakgrunn: Studien undersøker den kognitive utviklingen til et klinisk utvalg av 17 førskolebarn med ADHD, belyst gjennom nonverbal IQ målt med Leiter IPS. ADHD er ofte beskrevet som en nevrokognitiv forstyrrelse, og studier har vist at ADHD-symptomer er korrelert med lavere skårer på tester som måler intellektuell funksjon. ADHD er videre assosiert med en negativ kognitiv og akademisk utvikling. Det imidlertid få studier som sporer den kognitive utviklingen hos denne diagnosegruppen fra førskole til skolealder. Lidelsen kjennetegnes av heterogene nevropsykologiske funksjonsprofiler, men det er vanlig med diffuse nevrologiske anomalier. Studien benytter seg av en nevropsykologisk indeks for å kartlegge grad av sentralnervøs skade på denne gruppen barn for å se om denne kan relateres til intellektuell utvikling.
Metode: Subjektene (n=17) ble valgt ifra et datasett tilhørende en større longitudinell undersøkelse av 219 barn med nevrobiologiske vansker som hadde henvisning til nevropsykiatrisk utredning (Gjærum og Bjørnerem, 2003) og ble valgt ut på grunnlag av diagnose. Alle barna ble undersøkt nevropsykologisk (NPM-X) og evnemessig (Leiter IPS) ved femårsalder og retestet ved 10 årsalder.
Resultater: Analysene viser en statisktisk signifikant nedgang i IQ skårer hos barna med ADHD fra fem til ti års alder, samt at sentralnervøs skade, målt med nevropsykologiske tester, var en god prediktor for nedgangen i IQ-skårer over de fem årene.
Diskusjon: Resultatene her sammenfaller med andre undersøkelser av ADHD og intellektuell funksjon. Dette er imidlertid en av få undersøkelsene som tar for seg kognitiv utvikling fra førskole til skolealder. Studien gir også støtte til at ADHD har en nevrobiologisk komponent som kan være relatert til en negativ intellektuell utvikling. Resultatene tyder på at disse barna i ung alder trenger hjelpetiltak for å sikre dem en best mulig utvikling.