Sammendrag
Mitt hovedprosjektet med denne oppgaven har vært å diskutere hvorvidt narrativ tilnærming kan fungere som et supplement til psykoedukativ og kognitiv behandling, i arbeid med spilleavhengig ungdom. I oppgaven brukes utdrag fra et kasus for å illustrere og supplere teorien i oppgaven. Kasuset er en beskrivelse av et terapiforløp jeg hadde med en spilleavhengig ungdom i min hovedpraksistid på Nic Waal. Ungdommen har i denne oppgaven fått navnet Monrad. For å tegne en bakgrunn for diskusjonen gis det en innføring i spilleavhengighet. De aspektene ved spilleavhengighet det legges vekt på her, er prevalens, årsak, diagnostiske karakteristika samt noe utdypende informasjon vedrørende spilleavhengige ungdom. Deretter følger en gjennomgang av de mest benyttede behandlingstilnærmingene: psykoedukativ og kognitiv tilnærming i kombinasjon med gruppeterapi. I gjennomgangen av de rådende behandlingstilnærmingene fokuseres det på hvilke trekk ved spilleavhengighet tilnærmingene ivaretar, og hvordan dette gjøres.
I neste del presenteres teori som tar for seg utvalgte fellesfaktorer ved ungdom som kan ha relevans i et behandlingsperspektiv. Her har jeg lagt vekt på ungdoms utviklingspsykologiske forutsetninger og de psykologiske tema som karakteriserer denne perioden.
Delen om ungdom etterfølges med en beskrivelse av narrativ tilnærming. Her nevnes bakgrunnen for utviklingen av narrativ retning, den sykdom- og menneskeforståelsen som ligger til grunn for retningen samt utvalgte aspekter ved narrativ terapiteori. Det er i denne fremstillingen lagt særlig vekt på hvordan fokus på identitet anvendes terapeutisk. Under denne delen gjøres det også rede for hovedtrekkene ved eksternalisering som terapeutisk virkemiddel. Deretter følger en skildring av terapiforløpet med Monrad. Utdrag fra diverse timer vil beskrives og etterfølges av terapeutens refleksjoner.
Oppgaven avsluttes med en diskusjon knyttet til hvorvidt og hvordan narrativ tilnærming kan supplere kognitiv og psykoedukativ tilnærming som hovedsaklig benyttes idag i arbeid med spilleavhengig ungdom.