Sammendrag
Spørsmålene som ønskes besvart i denne oppgaven er: Finnes det en direkte sammenheng mellom oppmerksomhetsevne og popularitet? Og: Finnes det en indirekte sammenheng, der prososialitet medierer sammenhengen mellom oppmerksomhet og popularitet?
Oppgaven baserer seg på data fra prosjektet ”De første vennskap” ved Universitetet i Oslo. Prosjektets hovedformål er å se på viktigheten av sosiale relasjoner for barn i risikosonen. Den foreliggende oppgaven er basert på den første av 4 planlagte datainnsamlinger. Studien inkluderer intervjudata fra 527 barnehagebarn fra 33 barnehager på Hadeland, innsamlet forsommeren 2006. I tillegg til barna selv, er også førskolelærer og foreldre informanter i prosjektet, gjennom å fylle ut spørreskjema. I oppgaven er det benyttet data fra førskolelærer og barn. Det ble laget korrelasjonsmatriser over sammenhenger mellom variablene. For å teste hypotesen om en indirekte sammenheng, ble det brukt en serie regresjonsanalyser etter modell av Baron og Kenny, samt en Sobel test. Stianalyse ble utført for å få et oversiktlig bilde over sammenhengene. Det ble funnet en svak direkte sammenheng mellom oppmerksomhetsevne og popularitet hos barna. Det ble også funnet en indirekte sammenheng, delvis mediert av prososialitet. Sammenhengene i den indirekte hypotesen viste seg å variere i styrke avhengig av informant. Mens prososialitet vurdert av førskolelærer særlig var relatert til oppmerksomhetsevne, var prososialitet vurdert av barnas jevnaldrende sterkere assosiert med popularitet.