Sammendrag
Denne studien har hatt som mål å utforske hvilke demografiske og psykologiske variabler som predikerer fremtidig lojalitet blant frivillige på norske musikkfestivaler, samt å undersøke hva som motiverer de frivillige.
Sommeren 2011 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant frivillige på fire norske musikkfestivaler. Undersøkelsen viser at sosialt samvær, verdier og interesser blir rangert som de viktigste motivasjonsdimensjonene når deltakerne blir spurt om hvorfor de er frivillige. Karriereutvikling, andres forventninger og selvaktelse viste seg å være de minst relevante motivasjonsdimensjonene. Indre motivasjon, identifisering med festivalens mål, samt tidligere arbeidserfaring på festivalen var de variablene som best predikerte ønske om å fortsette som frivillig på festivalen i fremtiden. Ytre motivasjon var den variabelen som best predikerte manglende ønske om å fortsette som frivillig i fremtiden. Avslutningsvis blir det drøftet hvilke implikasjoner funnene i studien kan ha og det blir gitt konkrete forslag til hvordan festivalene kan legge til rette for økt motivasjon og fremtidig lojalitet hos sine frivillige.