Abstract
Formålet med denne undersøkelsen var å få mer kunnskap om hvordan sosiale relasjoner blir påvirket av negativ medieomtale. Det andre formålet var å se på betydningen av sosial støtte. Vi etterintervjuet mennesker som ble negativt omtalt i media for 4-5 år siden. Mine hovedproblemstillinger var: Hvilken rolle spilte sosiale relasjoner under den akutte fasen og i tiden etterpå? Hvilken betydning hadde sosial støtte?
I undersøkelsen brukte vi et kvalitativt forskningsdesign. Vi benyttet analysemetoden temaanalyse. Grunnlaget for analysen var semistrukturerte intervju med 14 personer som hadde vært gjennom en negativ medieomtale, og kriteriene for at de ble valgt ut var at de hadde stått midt i en negativ medieomtale ved det første intervjuet. Datainnsamlingen og analysene pågikk i et år, primært et halvt år til hver av delene. Undersøkelsen viste at de sosiale relasjonene ble påvirket både negativt og positivt av den negative medieomtalen. De fleste opplevde at de fikk støtte fra andre, og både familie, venner, ukjente og arbeidsplassen ble nevnt.
Familien var den primære kilden til støtte, men mange opplevde også at bekymringen for familien påvirket relasjonen negativt. Ukjente mennesker ga støtte ved å vise at de ikke var enig med medias unyanserte bilde, imidlertid gjorde denne velmente støtten at informantene ikke fikk pause fra saken. Hos de som støttet gjennom å vise omsorg, bekymring, faglig innsikt og gode diskusjoner ble relasjonen opprettholdt. Relasjonen til dem som ikke ga støtte ble berørt negativt. Dette gjalt mennesker som enten trakk seg tilbake eller sviktet, men også ved at aktører som arbeidsplassen eller fagforeningen ikke tok medansvar i situasjonen.