Sammendrag
Masteroppgaven handler om hvordan familier med au pair, og med barn (1-3 år) som går i barnehage, organiserer omsorgen for barna. Oppgaven ser også på betydningen au pairen har for familien, og hva dette forteller om foreldrenes idealer for barnas liv. Informantene var norske foreldre i 30-40 årene, deres kvinnelige au pairer, samt førskolelærere fra barnas barnehage. Tolv kvalitative intervjuer (livsformsintervjuer) utgjør oppgavens empiri. Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell ble brukt til en kartlegging av hvordan au pairen kunne prege familien. Au pairene ble fortrinnsvis brukt til husarbeidsoppgaver, men inngikk ikke regelmessig i omsorgskjeden. Au pairen gjorde det mulig for foreldrene å fortsette sine yrkeskarrierer omtrent som før de fikk barn, uten at hjemmestandardene ble redusert. Resultatene ledet til videre analyser av foreldrenes fortellinger om henholdsvis parforholdet, familielivet og barnelivet, samt av au pairenes rolle. Resultatene viste blant annet at foreldrene gjerne vil fremstå som moderne og likestilte, men husarbeidet er likevel mors ansvar. Foreldrene vektlegger et familieliv der au pairen sørger for det praktiske, så de selv kan være sammen med barna i ulike aktiviteter utenom arbeidstiden. Barnehagen inngår i dagliglivet, og foreldrene er fornøyde med dens bidrag. Utover barnehage, vektlegger foreldrene eget samvær med barna, i rolige omgivelser. Barna presenteres for en livsform der de skånes for unødvendig ”støy”, og der foreldrene ikke vasker hus – det gjør andre kvinner. Resultatene gir et bilde av au pairen som betydningsfull i foreldrenes hverdagsorganisering, uten at hun inngår i familiens aktiviteter i særlig grad.