Sammendrag
Det er i senere tid observert økning av alkoholkonsum og alkoholrelaterte problemer, spesielt blant unge og kvinner. Flere forbruksmønster kan forårsake vesentlig risiko eller skade. Fra et samfunnsperspektiv er det imidlertid ikke avhengighet, men skadelig og risikofylt alkoholforbruk som tilskrives det største skadeomfanget. Digitale intervensjoner overfor denne målgruppen er et relativt nytt fagfelt med nye muligheter og potensial.
Studiens formål var å gi en strukturert evaluering av hvorvidt den nettbaserte alkoholintervensjonen Balance fungerer suksessfullt som et informasjonssystem. Dette ble valgt å undersøkes fra et brukerperspektiv, og kvalitative semistrukturerte telefonintervju med 7 brukere ble gjennomført. Resultatene ble analysert ved bruk av teoribasert tematisk analyse, med utgangspunkt i D&M modellen. Her ble 5 komponenter av informasjonssystemet undersøkt: informasjonskvalitet, systemkvalitet, systembruk, brukertilfredshet, og netto utbytte.
Resultatene konkluderer med at Balance totalt sett fungerte som et informasjonssystem, spesielt i forhold til informasjonskvalitet og netto utbytte. Den delen som fungerte dårligst var en underkategori av systemkvalitet, men dette virket ikke å påvirke den totale brukertilfredsheten.