Sammendrag
Flere studier peker på at små og mellomstore bedrifter (SMB) møter andre CSR utfordringer enn store multinasjonale selskaper. Dette i form av mindre ressurser både når det gjelder ansatte og økonomi. I forlengelsen av ambisjoner om å løfte arbeidet med samfunnsansvar i norske SMBer er det av interesse å avdekke hva som motiverer SMBer til å ta samfunnsansvar og hvilke eventuelle barrierer som kan hindre en slik prioritering. I en norsk kontekst er det av spesiell interesse å studere CSR fra et SMB perspektiv, da denne typen bedrifter utgjør en vesentlig andel av den norske næringsstrukturen.
Denne oppgaven tar for seg hvorvidt kompetanseheving på CSR feltet gir samfunnsansvarlige bedrifter. For å undersøke dette er det tatt utgangspunkt i to hypoteser. Den første hypotesen dreier seg om hvorvidt samfunnsansvarlige bedrifter kjennetegnes ved en engasjert og motivert ledelse som i utgangspunktet besitter kunnskap om CSR. Altså om det er spesielle kjennetegn ved bedriften og dens ledelse som avgjør om bedriftene tar samfunnsansvar. Videre har oppgaven sett på om kompetanseheving gjør at flere bedrifter motiveres til å ta samfunnsansvar. Bedriftenes motivasjon for å ta samfunnsansvar er sett i sammenheng med spesielle karakteristika ved det som her kalles den nordiske modellen. Tanken er at verdier forbundet ved den nordiske modellen, som en sterk velferdsstat, likhetstenkning, respekt for naturen og så videre, både kan virke begrensende og styrkende på bedrifters motivasjon til å ta samfunnsansvar.
Oppgavens empiri er hentet fra norske små og mellomstore bedrifter som har deltatt på Innovasjons Norges FRAM program vinteren og våren 2009 og som gjennom dette har gjennomført Innovasjon Norges CSR modul. Alle deltakerne gjennomførte en spørreundersøkelse som har dannet grunnlag for en stor del av datamaterialet. I tillegg ble det foretatt flere diskusjoner med deltakerne på FRAM programmet. Jeg var til stede under gjennomføringen av modulen noe som ga god mulighet til deltakende observasjon både under og i tilknytning til gjennomføringen av modulen.
Utvalget begrenset seg til de deltakere som deltok på FRAM samlingene. Deltakelsen baseres på bedriftenes egen påmelding, noe som virket selvbegrensende på utvalg av typer bedrifter, antallet bedrifter og deres geografiske tilhørighet. Tiden som var satt av til datainnsamling virket også begrensende på antallet samlinger det var mulig å delta på i denne perioden. Dette vanskeliggjør derfor en entydig generalisering av resultatene. Funnene som er gjort peker allikevel mot interessante resultater som kan antas å være relevante for en bredere samling av små og mellomstore bedrifter i Norge enn de som deltok på de aktuelle FRAM samlingene.
For at bedrifter skal se nytten av å ta samfunnsansvar er det rimelig å anta at det bør finnes enkelte insentiver som tilsier at bedriften på en eller annen måte vil tjene på å ta samfunnsansvar. Porter og Kramer argumenterer i sin artikkel at dersom bedrifter konsentrerer sin CSR satsing om et begrenset antall tiltak som er tett knyttet opp mot bedriftens virkeområde og samtidig er et felt hvor bedriften selv kan tjene på at det skjer forbedringer, vil tiltakene oppfattes mer relevante, virker mer motiverende å sette inn ressurser på og kan også gi muligheter for økonomisk vinning for bedriften. Også Innovasjon Norge legger denne tankegangen til grunn i utformingen av sin CSR satsing mot egen kundegruppe. Dette perspektivet som vektlegger CSR som del av bedriftens strategi er også målsetningen ved å inkludere en CSR modul i FRAM programmet. Målsetningen er at bedriftene skal se hvordan et strategisk CSR fokus med tiltak tilpasset bedriftens egen strategi og virkeområde også er relevant for dem som små bedrifter.
Mulighetene for et strategisk CSR fokus blant små og mellomstore bedrifter i Norge er i denne analysen blitt forsøkt forklart i sammenheng med den nordiske modellen. Argumentene er at kjennetegn ved den nordiske modellen legger en del føringer som på den ene siden kan gjøre at forholdene i Norge på mange måter ligger til rette for at også små bedrifter skal våge å se nytten av å satse på CSR. På den andre siden argumenteres det for at nettopp det rammeverket den nordiske modellen tilbyr kan fremstå som viktige barrierer for at norske små og mellomstore bedrifter ser behovet for en omfattende CSR satsing. Slike spesielle særtrekk ved Norden som region kan være med på å bekrefte eller styrke relevansen ved mine funn blant norske små bedrifter da den nordiske modellen kan bidra til å kaste lys over hvorfor relativt få små bedrifter opplever CSR feltet som spesielt relevant for dem.
Deltakerbedriftens holdninger til CSR og ambisjoner for bedriftens CSR satsing viser seg grovt sett å kunne inndeles i to hovedgrupper. Bedrifter som på forhånd har en de kjennskap til CSR problematikken, blant annet ved at de gjennom virksomheten kommer opp i CSR relaterte problemstillinger som del av den daglige driften. Disse lederne viser også et større engasjement for å strekke seg mot strategiske CSR tiltak i bedriften.
Den andre gruppen bedrifter har liten eller ingen kjennskap til CSR problematikken forut for gjennomføring av modulen. En gjennomgående holdning blant disse bedriftene er at CSR ikke umiddelbart virker relevant for dem og hvilke tiltak som kan iverksettes av små bedrifter.
Etter gjennomført modul ser imidlertid skillene mellom de to gruppene ut til å viskes noe ut. De oppnår økt kompetanse om CSR feltet og får gjennom eksempler og diskusjon mellom deltakerne innsikt i hvordan også dem som små, norske bedrifter kan gi positive bidrag til samfunnet og miljøet som samtidig også kommer bedriften til gode. Etter gjennomført CSR modul ser skillet mellom de to gruppene imidlertid ut til å dreie seg om deres ambisjoner for fremtidig CSR satsing. Der den gruppen av bedrifter som på forhånd hadde kjennskap til CSR feltet og allerede hadde iverksatt enkelte aktiviteter etterstrebet et strategisk CSR fokus, syntes den andre gruppen å etterstrebe et passivt CSR nivå for egen bedrift.
Funnene viser at kompetanseheving bidrar til å øke bedriftsledernes ambisjoner for bedriftens fremtidige CSR satsing. Lederens kunnskap om CSR forut for deltakelse i FRAM virker imidlertid avgjørende for hvilket nivå de ser for seg å legge seg på i fremtiden.