Sammendrag
Oppgavens formål er å undersøke hvilken betydning skolegang, utdanningsnivå og akkumulert arbeidsinntekt har for førstefødsler blant kvinner og menn med innvandrerbakgrunn i Norge. Resultatene sammenlikner jeg med den øvrige befolkningen, for å se om effektene er annerledes blant innvandrere og deres etterkommere. Jeg ser også på befolkningen som en helhet, for et generelt bilde av forskjellen i effektene på førstefødselsraten mellom kvinner og menn i Norge.
I kapittel 2 går jeg inn på hvordan skolegang, utdanningsnivå og akkumulert arbeidsinntekt virker gjennom økonomiske og andre mekanismer. Jeg går også inn på hvilke effekter man kan forvente både blant innvandrerbefolkningen og blant kvinner og menn generelt.
Når man observerer forekomsten av en begivenhet eller hendelse, er det vanlig å bruke forløpsanalyser. Da observeres et gitt antall enheter over en gitt tidsperiode, inntil begivenheten inntreffer (Allison:1982). I denne oppgaven benyttes en diskret tids forløpsanalyse. Begivenhetene som observeres er forekomsten av førstefødsler, og enhetene er barnløse individer i den norske befolkningen, i alderen 18-39. Observasjonsperioden er fra 2000-2008. Fordi utfallsvariabelen bare kan anta to verdier (førstefødsel/ingen fødsel), benyttes en logistisk regresjonsmodell. Studien er basert på registerdata, som beskrives nærmere i kapittel 3.
For befolkningen som en helhet viser resultatene en negativ effekt av skolegang, mens effekten av utdanningsnivå er positiv for menn og svak negativ for kvinner. Effekten av akkumulert arbeidsinntekt er positiv for begge kjønn, noe som ikke har vært vist før for menn. Dette er til en stor grad i samsvar med hva tidligere studier fra både Norge og andre land har vist, hvor kvinner som er under utdanning og de som har en lav akkumulert arbeidsinntekt, også har en lav førstefødselsrate. Når det gjelder mennene finnes det svært lite kunnskap om hva utdanning og inntekt har å si for deres førstefødselsrater.
På grunn av ulik kulturell praksis eller annerledes familieatferd for eksempel, virket det rimelig å anta at effektene av skolegang, utdanningsnivå og akkumulert arbeidsinntekt ville være litt annerledes for førstefødselsraten blant innvandrerbefolkningen. I denne studien viste det seg at effektene av skolegang og utdanningsnivå var litt mer negative enn ellers, men stort sett følger innvandrerbefolkningen det samme mønsteret som den øvrige befolkningen hva gjelder førstefødsler.