Sammendrag
Oppgaven tar for seg Quichua indianske barn som kombinerer arbeid og skole. Barna arbeider som grønnsaksskrellere og frukt- og grønnsaksselgere på en markedsplass i Quito. De går også på offentlige skoler, situert med nærhet til markedsplassen. Tilstedeværende på markedsplassen er en rekke ulike stiftelser som tar sikte på å hjelpe de arbeidende barna med å kutte ned på, eller erstatte, tid brukt på arbeid med skolegang.
I oppgaven vil jeg diskutere hvordan synet på arbeid, skole og utdanning etableres i henhold til lokale ideer om barn og barndom. Oppgaven tar for seg interetniske møter på markedsplassen og i skole-sektoren, dette for å forstå de ulike ideer tilknyttet barn og barndom. Ideer om etnisitet og klasse er sentrale i oppgaven sett i henhold til at barna er marginaliserte Quichua indianere, og de ansatte i stiftelser og ved skolene er middelklassemestiser. Arbeid vil bli diskutert som en form for sosialisering forankret i Quichua kulturell praksis. Barnas arbeid utføres innad i familien, som en form for uformell utdanning. Dette vil bli kontrastert og sammenliknet med den institusjonaliserte utdanningen som forekommer i skolen. Således vil markedsplassen og skole bli diskutert som to ulike arenaer for sosialisering. Diskusjonen vil ta for seg hvilket utfall kombinasjonen av to former for sosialiseringspraksiser, arbeid og skole, gir i barnas levde virkelighet.