Sammendrag
Det har skjedd mange og raske endringer i det spanske samfunnet i løpet av de siste 25 årene. En konsekvens av demokratiseringen og moderniseringen er en likestillingsdiskurs i den spanske skolen. I avhandlingen utforsker jeg hva som skjer når en likestillings-ideologi formidles gjennom skolen i en spansk småby der kjønnsrelasjoner er preget av idealer og praksiser som tar utgangspunkt en idé om en maskulin dominans. Jeg gjorde feltarbeid i et skoleår på en videregående skole i byen Vélez-Málaga, Andalucía.
Diskusjonen er organisert omkring fire hovedområder: Språk, kropp, arbeidsdeling og moralitet. Jeg diskuterer hvordan kjønnede maktstrukturer er innbakt i språket, slik at en hierarkisk forståelse av kjønn oppleves som objektiv og naturlig. Videre drøfter jeg hvordan det i språket finnes potensialer for endring av kjønnsrelasjoner. Med utgangspunkt i et seksualundervisningsprosjekt ved skolen, tar jeg for meg elevers og læreres forståelse av kropp og kjønnsforskjeller. Et viktig poeng er hvordan fokuseringen på likhet mellom kjønn, kan oppleves som en motsetning til en kroppslig erfaring av forskjellighet. En manglende evne til å integrere biologiske forskjeller i en forståelse av likestilling, ser ut til å virke mot sin hensikt: Det forsterker og sementerer en essensialistisk forståelse av kjønn. Jeg diskuterer hvordan husarbeid er knyttet til "det kvinner gjør", noe som menn ikke bør gjøre om de skal kunne framstå som skikkelige menn (macho). Den kjønnsmessige arbeidsdelingen ser ut til å reproduseres i en selvforsterkende sirkel, som jeg kaller en mariasirkel. Tregheten er knyttet til identitet, og kommer til utrykk gjennom forventninger og organiseringen av kjæresteforhold og familieliv. Jeg viser til slutt ulike måter en moralsk orden som tar utgangspunkt i kjønn som essensielt forskjellige, eksemplifisert ved moralkodeksen skam og ære, kan eksistere sammen med en universialistisk moralsk orden, som tar utgangspunkt i likhet.
Jeg konkluderer med at likestillingsideologien i dagens spanske skole fører til en forvirring i forhold til hvordan tenke og handle i forhold til kjønn. Forvirringen kan på den ene siden føre til sementering av en kjønnsideologi basert på en hegemonisk maskulinitet (machismo), og dermed hindre endringer. Når kjønnsforskjeller nøytraliseres kan det resultere i en usynliggjøring av maktforhold mellom kjønn. Det nøytrale tar utgangspunkt i det mannlige, slik at det kvinnelige opprettholder en posisjon som underordnet. Samtidig kan en forvirring omkring kjønnsforskjellenes forskjellighet og relevans, være et godt utgangspunkt for å utvikle en kompetanse i å reflektere omkring erfaringer og forestillinger knyttet til likestilling og kjønnsforskjeller i Andalucía i dag.