Sammendrag
Målet for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan globale og historiske strømninger og prosesser kommer til uttrykk i en lokal kontekst. Feltarbeidet ble gjort i en mayaindiansk storfamilie i en landsby i det guatemalanske høylandet.
Jeg har brukt livshistorier som metodisk innfallsvinkel for å se nærmere på hvordan mayaindianere konseptualiserer seg selv og sin etniske idenititet i en situasjon da kulturpolitiske perspektiver har begynt å farge hverdagslivet. Jeg har spesielt lagt vekt på fire forskjellige globale fenomener: katolisismen, evangelismen, urfolksbevegelsen og den omfattende migrasjonen.
Gjennom familien viser jeg hvordan disse globale prosessene knyttet til identitetspolitikk, religion, internasjonal politikk og migrasjon gir utslag i det levde hverdagsliv og indígenas selvoppfatning. Disse prosessene som involverer økt kommunikasjon, ny informasjon og maktbruk fører til økende overlapping og kompleksitet i forholdet mellom identiteter. Samtidig med at kultur hybridiseres, forhandles og endres blir det viktigere å markere etniske grenser. Dermed oppstår det en rekke rollekonflikter og paradokser for de involverte, fordi de ikke er enige seg i mellom hvilke kulturvariasjoner i det komplekse og omskiftelige registeret som er relevante for identitetskonstruksjon.