Sammendrag
Sammendrag
Dette prosjektets overordnede tema er de ulike oppfatningene om autentisitet og historie som oppstår i møtet mellom turistindustrien, internasjonale turister og mayaindianske håndverksselgere i Antigua, Guatemala. Ut i fra en tankegang om at mennesker og steder interagerer med globale prosesser som den internasjonale turismen, ønsker jeg å undersøke kreativiteten og de lokale fortolkningene som har oppstått på lokalt plan i Antigua. Jeg vil presentere og diskutere de spesifikke strategiene som ulike mayaindianske individer kritisk og kreativt bruker i sin deltakelse innen den internasjonale turismen, i et forsøk på å forbedre individets, husholdets og lokalsamfunnets situasjon, og samtidig ta vare på tradisjonelle mayaindianske praksiser og kulturelle verdier. Avhandlingen vil også diskutere turistindustriens rolle i konstruksjonen av turistmål, og hvordan ’maya’ på ulike måter blir benyttet som en ressurs, vare og strategi innen konteksten av den internasjonale turismen i Guatemala. I den anledning har en av mine ambisjoner vært å belyse noe av variasjonsbredden i oppfatningene som eksisterer om mayaindiansk kultur, identitet og historie samt vise til at de ulike meningene som blir knyttet til ’maya’, er avhengig av hvilke situasjoner og kontekster begrepet brukes innen. I den kontekstuelle analysen av dette temaet har jeg inkludert, på den ene side, hva som tiltrekker turistene til Antigua og hva slags forestillinger de har om mayaindianerne og deres historie. På den annen side har jeg vært opptatt av hvorvidt de mayaindianske håndverksselgernes kontakt med turistene påvirker deres forvaltning av kulturell identitet og måten de fremstiller seg på i møtet med turistene på markedsplassene.