Sammendrag
Analysen i denne oppgaven er basert på empiri hentet fra et syv måneders feltarbeid i den sør-franske byen Toulouse våren 2005. Feltarbeidet ble gjennomført i to ulike studentmiljøer, hvor majoriteten av informantene var av "rotfranske" eller av etninsk fransk opprinnelse og hadde et sterkt uttrykt sosialistisk politisk ståsted. Hovedproblemstillingen i oppgaven er basert på (re)produksjon av etniske grenser mellom mine etnisk franske informanter og mennekser av nord-afrikansk eller maghrebinsk opprinnelse.
På tross av at den franske integreringsmodellen baserer seg på et samfunn fritt for differensiering på grunnlag av etnisk, religiøs og rasistisk tilhørighet, vil oppgaven vise at denne typen differensiering allikevel i høy grad finner sted. Den vil belyse mine informaters konstruksjon av prototyper rundt mennesker av maghrebinsk opprinnelse i lys av myndigheter og medias representasjon av mennesker fra denne gruppen, og i hvilken grad denne konstruksjonen legger føringer på mine informanters relasjoner til mennesker av maghrebinsk opprinnelse i sitt daglige liv.
Funn i denne oppgaven indikerer at dersom en person av maghrebinsk opprinnelse skal integreres sosialt i det franske samfunnet , så bør han eller hun underkommunisere sine religiøse og etniske uttrykk. Flere av mine informanter utviste et sterkt ønske om å gå den etablerte dikotomien mellom "rotfranskmenn" og mennekser av maghrebinsk opprinnelese i møte, men lever i et samfunn hvor denne dikotomien er en såpass sterkt forankret i det klassifikatoriske system som utgjør den franske nasjonalstaten, at det kreves sterke intensjoner for å skulle kunne realisere dette ønsket. Oppgaven tar for seg ulike polariseringsmekanismer som mine informanter står ovenfor i det daglige og som er med på å (re)produsere de etniske grensene mellom mine informanter og mennesker av maghrebinsk opprinnelse.
Vi vil derfor se hvordan enkelte av mine mest sosialistiske orienterte informantner som tar avstand fra det de anser som en demonisering av mennesker av maghrebinsk opprinnelse og muslimer fra myndigheter og medias side, selv kan være med på å ekskludere og forsterke de etniske grensene mellom "rotfranskmenn" og menneker av maghrebisk opprinnelse.
Oppgaven bellyser hvordan stigmatiseringen og demonieringen og ekskludering rammer mennesker av maghrebinsk opprinnelse i langt større grad enn andre minoritetsgrupper i det franske samfunet og tar blant annet for seg forklaringsmodeller relatert til kolonitiden i Maghreb-regionen i et forsøk på å uttdype forståelsen av den kontroversielle relasjonen til mennesker fra denne gruppen.