Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:47:42Z
dc.date.available2013-03-12T09:47:42Z
dc.date.issued2001en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationHammarstrøm, Jørn. Konsum. Hovedoppgave, University of Oslo, 2001en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16435
dc.description.abstractMed utgangspunkt i hva vi nordmenn ofte mener om en "amerikanisering", og masse forbruk som et aspekt ved dette, har jeg undersøkt en del forhold som angår forbruk i USA. Avhandlingen er et case -studie av en amerikansk middelklasse familie, og deres forhold til forbruk. Jeg fokuserer på forholdet mellom forbruk og sosiale relasjoner. Det vil si at de aspektene jeg tar for meg er forholdet mellom forbruk og sosiale relasjoner. For eksempel var forbruk et viktig middel for å ivareta sin status som middelklasse. I tillegg belyste deres forbruk viktigheten av enkelte sosiale relasjoner, sosiale relasjoner som gjennom blant annet forbruk ble ivaretatt og utviklet. Husholdsorganisasjonen har jeg fremstilt grundig. Da dette er et case -studie har jeg brukt mye plass på å argumentere for husholdets representativitet. Husholdorganisasjonen og inntektene til husholdet påvirker hvordan en kan forbruke. Mat har jeg brukt som eksempel på forbruksprosessen, da den var gunstig å identifisere helt fra planleggingen, til delingen av maten, og til sosiale begivenheter etter maten. Ulike typer shopping som fyller ulike sosiale funksjoner blir også analysert grundig. Noen ganger er innkjøpene av en slik art at de er gaver, mens andre ganger er de kjøpt inn fordi noen varer er billigere enn andre. Ulike sosiale begivenheter er avgjørende for hvilke type innkjøp en kan identifisere. "Gode kjøp" er en god betegnelse for et vellykket kjøp, men det er den sosiale settingen som avgjør hva et godt kjøp er.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKonsum : et antropologisk case-studie av forholdet mellom forbruk og sosiale relasjoner i middelklasse USAen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorHammarstrøm, Jørnen_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hammarstrøm, Jørn&rft.title=Konsum&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2001&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34581
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2599en_US
dc.identifier.bibsys011517573en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata