Abstract
Med utgangspunkt i hva vi nordmenn ofte mener om en "amerikanisering", og masse forbruk som et aspekt ved dette, har jeg undersøkt en del forhold som angår forbruk i USA. Avhandlingen er et case -studie av en amerikansk middelklasse familie, og deres forhold til forbruk. Jeg fokuserer på forholdet mellom forbruk og sosiale relasjoner. Det vil si at de aspektene jeg tar for meg er forholdet mellom forbruk og sosiale relasjoner. For eksempel var forbruk et viktig middel for å ivareta sin status som middelklasse. I tillegg belyste deres forbruk viktigheten av enkelte sosiale relasjoner, sosiale relasjoner som gjennom blant annet forbruk ble ivaretatt og utviklet.
Husholdsorganisasjonen har jeg fremstilt grundig. Da dette er et case -studie har jeg brukt mye plass på å argumentere for husholdets representativitet. Husholdorganisasjonen og inntektene til husholdet påvirker hvordan en kan forbruke.
Mat har jeg brukt som eksempel på forbruksprosessen, da den var gunstig å identifisere helt fra planleggingen, til delingen av maten, og til sosiale begivenheter etter maten. Ulike typer shopping som fyller ulike sosiale funksjoner blir også analysert grundig. Noen ganger er innkjøpene av en slik art at de er gaver, mens andre ganger er de kjøpt inn fordi noen varer er billigere enn andre.
Ulike sosiale begivenheter er avgjørende for hvilke type innkjøp en kan identifisere. "Gode kjøp" er en god betegnelse for et vellykket kjøp, men det er den sosiale settingen som avgjør hva et godt kjøp er.