Sammendrag
Denne hovedoppgaven handler om sted og tilhørighet i Valdres, og fokuserer på de fenomener som folk trekker fram når de beskriver tilhørighet. Hvorfor de trekker fram disse fenomenene er i fokus ved å se på hvordan folk forstår og erfarer verden.
Et hovedtema er sted og betydningen av persepsjon. Teksten omfatter også et maktaspekt ved å blant annet trekke inn landskapets betydning for nasjonsbyggingen. Oppgaven tar videre for seg viktigheten av å sosialiseres inn i landskapet, og spesielt fjellenes betydning i denne sammenheng, for å ha en tilhørighet i Valdres. Stedets symbolske og kulturelle mening gjennom selvpresentasjon, og et kirkejubileum spesielt, er også framtredene. Oppgaven omhandler dessuten relasjonene mellom navn, narrativer og steder.
Et annet viktig tema er slektskap, og slektskap som et kategorisering- og klassifiseringsprinsipp i Valdres. Oppgaven omhandler forholdet mellom slekt, jord og navn, og viser hvor viktig ideen om blod er for slektskap i Valdres, samtidig som jord er et viktig organiserende prinsipp i landskapet for å holde orden på slektskapet. Dialekta er også et viktig tema i forhold til tilhørighet, og i den sammenhengen er det fruktbart å se på dialekta som tingliggjort, og sammenligne det med deler av den materielle kulturen. Denne teksten inneholder også en redegjørelse av hvordan begreper som identitet og autentisitet blir forstått i Valdres.
Oppgaven har fokus på valdrisers praksiser og meningskonstruksjoner i forhold til sted og tilhørighet. Som eksempler på praksiser og meningskonstruksjon tar teksten for seg blant annet sedvaner og sosial kontroll, som handler blant annet om regler for samvær, samt bygdesnakk. Det blir også gjort en sammenligning med Onotoa i Mikronesia (Roalkvam 1997) ved å vise relasjonenes kontinuitet og fysiske forankring.
Avslutningsvis tar oppgaven opp forholdet mellom lokal og nasjonal identitet, og ser på konstruksjonen av regional identitet i Valdres. En del av dette temaet omhandler også betydningen av turisme, og spesielt kulturturisme, i forhold til blant annet selvpresentasjon av det de opplever som særegent.