Sammendrag
Det eksisterer forskjeller i måter fidjianere og Fidji museum forholder seg til materielle objekter. Begge representerer to forskjellige livsverdener, den ene Stillehavisk, den andre Vestlig.
Oppgaven viser til den historiske utviklingen som har påvirket Fidji og fidjianere gjennom tid, og da særlig fra første kontakter med Vestlig sivilisasjon. Ved å se på samfunnet, dets oppbygging og interesseområder sammenlignet med museum og dets historie oppgaven fremmer tanken om at forskjeller som ligger til grunn for håndtering av materiell kultur i museet og i det fidjianske samfunn har med de to aktørenes forskjellige utgangspunkt å gjøre.
Oppgaven presenterer fidjiansk materiell kultur og demonstrerer at det er ikke kun varige gjenstander som er av betydning for fidjianere. Tvert imot det er "myke" ting og da særlig matvarer som virker til å tjene som de viktigste materielle bekreftelser av fidjiansk identitet. Oppgaven viser at slike materielle objekters "mykhet" er grunnleggende for at disse vedvarer over tid i kontrast til mer varige ting som for eksempel museumsgjenstander som er underlagt press fra personlige identiteter. Underliggende for solidaritets dannende prosesser i det fidjianske samfunn er flyt av materielle objekter som forekommer under seremonielle anledninger og dagligdagse liv. Dette står i sterk kontrast til Fidji museum og de ideene som ligger til grunn for Vestlige museer og vanskeliggjør Fidji museums oppgave i formidling av fidjianske verdier.
Dog, oppgaven antyder at det finnes lokal spesifikk relasjon mellom Fidji museum og det fidjianske samfunn som likevel kan danne grunnlag for mer meningsfylt interaksjon mellom museum og samfunn.