Sammendrag
I Australia var det, i likhet med i mange andre land, en stor motkulturell bevegelse tidlig i 1970-årene. En del av de motkulturelle promoterte en back-to-land bevegelse. Målet deres var å etablere en bærekraftig livsstil. De ville etterleve alternative idealer med henhold til hvordan man skal forholde seg til naturen, til andre mennesker, til sin egen kropp og så videre. De anså at målene deres best kunne nås ved å flytte til landlige områder hvor de kunne leve i symbiose med naturen. I 1973 arrangerte australske universitetsstudenter en festival som fremhevet alternative idealer. Denne festivalen fant sted i Nimbin, som var et område preget av økonomiske nedgangstider. Når festivalen var over ble mange av deltakerne igjen for å forsøke å etablere en motkulturell livsstil, her hvor de kunne kjøpe billig landeiendom og billige hus. Mange av de opprinnelige hippiene bor fortsatt i området, nye alternativister har kommet til og Nimbin regnes i dag som Australias motkulturelle hovedstad.
Jeg ønsker å belyse hvordan alternativistene i området har en tro på sin mulighet til å velge identitet og livsstil. De føler de har brutt med middelklasseverdiene de vokste opp med og at de har greid å etablere en livsstil basert på andre verdier. I denne oppgaven ser jeg på strategier som er tatt i bruk i området for å etablere en motkulturell identitet. Jeg diskuterer hvorvidt motkultur, sett som et fundamentalt brudd med storsamfunnet, er mulig, og tar utgangspunkt i blant annet Roszaks, Bourdieus og Giddens teorier i forhold til brudd med etablerte verdier. Alternativistenes fremste symbol er naturen, og jeg vil vise hvordan naturen brukes til å etablere en ny kroppsliggjort forståelse av verden. Bruk av symboler som naturen, og det som hører til naturen, som det rene , blir viktige for å etablere en motkulturell ideologi, og Douglas begrepspar rent og urent blir i den sammenheng et viktig analyseredskap. I et samfunn som dette, hvor nettopp idealene er så uttalte, er det lett å avsløre inkonsekvenser mellom hva folk sier og hva de gjør. Min oppgave er ikke å avsløre disse, men å se på mer allmenngyldige trekk i forhold til hvor vanskelig det er å bryte ut av de verdiene man er sosialisert inn i. De sentrale spørsmålene i oppgaven er: Hvilke strategier bruker alternativistene for å oppnå en motkulturell identitet? Hvordan skapes et fellesskap? Og er det mulig å skape et motkulturelt samfunn og en motkulturell identitet? Jeg ønsker i oppgaven å få fram hvordan folk tenker i forhold til alternative praksiser og hvordan de handler ut fra sin ideologi og sin bakgrunn.