Sammendrag
Siden 1949 har likestilling mellom kvinner og menn offisielt vært en av Kinas kjernesaker; som et av målene for et ”harmonisk sosialistisk samfunn”. Strukturelle endringer i post-Maos Kina har gitt kvinner nye muligheter og økt mobilitet, samtidig som dagens kvinnerolle kan sies å ha blitt (re)definert etter tradisjonelle idealer som knytter kvinner først og fremst til mors – og konerollen. I det markedsliberale Shanghai, opererer kvinner innenfor et tvetydig sosialt landskap, noe som avkrever forhandlinger over kvinnerollen.
Basert på et feltarbeid i Shanghai 2009, viser denne oppgaven forståelsen av kvinnelighet blant en gruppe unge urbane kvinner. Hvordan konstrueres og uttrykkes kvinneligheten? For å besvare dette har et fokus på mannligheten vært nødvendig, fordi det er den eksistensielle relasjonen mellom det ”maskuline” og det ”feminine” som utgjør selve konstruksjonsarbeidet for kjønn (Bourdieu 2000 [1998]).”
Ved å undersøke mine informanters forestillinger om kjønn, vil jeg også vise til hvordan denne forståelsen ”sitter” i kroppen; hvordan kroppen både uttrykker og utspiller kvinneligheten. I oppgaven vil argumentere for at et fokus på kinesisk kosmologi er et nødvendig rammeverk for å forstå kjønnssituasjonen i dagens Shanghai.