Abstract
Denne oppgaven handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier, og hvordan femininitet og maskulinitet blir utøvd på disse arenaene. Oppgaven er basert på en
feltarbeidsperiode på fem og en halv måned på en skole i Oslo Øst. Ved å se på informantenes samhandling på blogg og Facebook, og deres samhandling rundt spilling argumenterer jeg med at blogging kan bli sett på som feminin praksis, spilling som maskulin praksis, mens Facebook er et forum der guttene og jentene har overlappende praksiser. Etter å ha fulgt informantene på skolen og gjennom sosiale medier, viser jeg at den kjønnede identiteten er kontekstavhengig og at en person kan vise fram forskjellige sider ved seg selv i ulike kommunikative kontekster. Dermed kan en person operere med forskjellige identiteter, uten at den ene er mer egentlig eller sann enn den andre. På den måten blir sosiale medier og spilling arenaer der dagens barn og unge kan eksperimentere med sine kjønnede identiteter. Ved å dra paralleller til Erving Goffmans rolleteori viser jeg at blogg som et medium kan bli sett på som både front stage og back stage når det gjelder selvpresentasjon.
I tillegg til å fokusere på kjønnet identitet, viser jeg også at informantene brukte
sosiale medier først og fremst for samhandling og relasjonsbygging. Oppgaven viser dessuten at det sosiale kjønnet er fleksibelt.