Abstract
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg konstitueringen av maskulinitet på den argentinske landsbygda. Empirien er hentet fra Corrientesprovinsen i det nordøstlige Argentina, hovedsakelig med utgangspunkt i en kvegestancia og en landsby med rundt 3000 innbyggere. Problemstillingen er: Hvordan konstitueres maskulinitet på den argentinske landsbygda gjennom praksiser knyttet til dyr? Hvordan foregår læring av menchoenes kroppslige ferdigheter knyttet til deres arbeid med dyr? Hvordan konstitueres maskulinitet gjennom ridepraksiser og andre praksiser knyttet til hest? Hvilke egenskaper kan ellers sies å være elementer i bygdemaskuliniteten?
Med utgangspunkt i begrepet ”bygdemaskulinitet” redegjør jeg for konstitueringen av maskuliniteten til ”mannen fra landsbygda”: El hombre del campo. Ved å legge hovedvekten på hvordan kjønn konstitueres gjennom ulik bruk av kroppen og kroppslige praksiser, vil jeg gå inn på menchoenes ferdigheter og kunnskaper knyttet til dyr, og gjennom dette belyse læring av, og konstituering av, maskuline egenskaper. I oppgaven vil jeg tematisere det sosiale ved kjønn, og tilegnelsen av kjønn gjennom læring og internalisering av ”kroppsteknikker” (Mauss 1973), og går spesielt inn på praksiser knyttet til store dyr som storfe og hest. Siden femininitet og maskulinitet er gjensidig definerende – et dikotomisk symbolpar som definerer hverandre gjensidig – så vil en analyse av feminine praksiser knyttet til hest og ideer om femininitet, være nødvendig for å sette maskulinitet, maskulin praksis og bruk av kroppen i perspektiv.
Grunnen til at jeg avgrenser denne maskulinitetskonstellasjonen som ”bygdemaskulinitet” er at livsstilen på bygda influerer i såpass stor grad hva som anses som mandig. Det er vanskelig å skille fra hverandre deres identitet som mann og identiteten og tilhørigheten som er knyttet til bygda. Bygda innebærer en bestemt livsstil – særlig i arbeidet som mencho eller på estanciaene mer generelt. Manndom og maskulinitet er særlig knyttet til det arbeidet som tildeles menn – arbeidet blir symbolsk i å skulle konstituere bygdemaskuliniteten.